W tym roku na światowych drogach pojawi się piętnastomilionowy samochód wyposażony w produkowany przez Nexteer Automotive elektryczny układ kierowniczy (EPS), który na przestrzeni ostatniej dekady zrewolucjonizował technologię systemów sterowania. Według analiz specjalistów firmy, dzięki wypierającej tradycyjne układy hydrauliczne technologii Nexteer, kierowcy samochodów wyposażonych w produkowane od końca 1999 roku układy Electric Power Steering zaoszczędzili dotąd ponad pięć miliardów litrów paliwa, zmniejszając przy tym emisję CO2 i zwiększając bezpieczeństwo na drogach całego świata.
– USA, Chiny, Indie oraz kraje Europy Zachodniej i Wschodniej to rynki motoryzacyjne, które w dniu dzisiejszym w największym stopniu otwarte są na technologię EPS. Fakt coraz większego zainteresowania wśród światowych producentów elektrycznymi układami kierowniczymi, to w głównej mierze wynik tego, iż pozwalają one na znaczne oszczędności w zakresie spalania paliwa i emisji CO2. Dziś zdecydowana większość naszej produkcji w Tychach to właśnie układy elektryczne EPS – mówi Rafał Wyszomirski, prezes Nexteer Automotive Poland i dyrektor tyskiej fabryki, która dotychczas wyprodukowała niemal połowę z 15 milionów układów EPS Nexteer.
Niemal dziesięć lat temu systemy EPS stanowiły zaledwie cztery procent łącznej sprzedaży produktów Nexteer, w poprzednim roku poziom ten osiągnął już 30 procent. Według analiz specjalistów firmy, do roku 2015 niemal połowa produkcji Nexteer związana będzie z układami kierowniczymi w technologii EPS, a do roku 2020 co najmniej połowa samochodów poruszających się po światowych drogach będzie wyposażona w elektryczne układy kierownicze.
– Z roku na rok technologia systemów elektrycznych wypiera najpopularniejsze dotychczas układy hydrauliczne. Światowi producenci zrozumieli, że dzięki zastosowaniu mniejszych, pozwalających na zaoszczędzenie paliwa układów EPS, stają się zarazem bardziej konkurencyjni, a ich samochody są atrakcyjniejsze dla nowych klientów – mówi Laurent Bresson, dyrektor zarządzający Nexteer Automotive w Europie i dyrektor światowej sprzedaży koncernu.
Dzięki zastosowaniu technologii EPS Nexteer, światowi producenci są obecnie w stanie zmniejszyć zużycie paliwa swoich nowych modeli o sześć procent, ograniczając zarazem emisję CO2 o 8 g/kg. Według analiz Nexteer, zmniejszenie zużycia paliwa dzięki systemom Nexteer pozwoliło kierowcom aut wyposażonych w EPS na zaoszczędzenie dotąd ponad pięciu miliardów litrów paliwa.
W początkach produkcji, elektryczne układy kierownicze montowane były jedynie w najmniejszych samochodach miejskich. Obecnie wykorzystywane są w każdym segmencie samochodów osobowych, począwszy od aut klasy A, po największe SUVy oraz muscle cary. Potwierdza to wykorzystanie EPS m.in. w dwóch aktualnych modelach koncernu Ford: legendarnym muscle carze Ford Mustang i jednym z najpopularniejszych w USA pick-upów – F-150. 12-voltowy system montowany w F-150 jest zarazem pierwszym układem EPS montowanym w przeznaczonym do masowej produkcji pick-upie.
Pierwsze produkty dla rynku motoryzacyjnego tworzone przez Nexteer Automotive (w toku ewolucji nazwa marki zmieniała się) powstały w roku 1906. Wtedy też stworzony i opatentowany został system Jacox, który zrewolucjonizował ergonomię ówczesnych pojazdów, pozwalając na umieszczenie koła kierownicy w bardziej naturalnej niż dotychczas pozycji dla kierowcy. Firma była także jedną z pierwszych, która dostrzegła potencjał hydraulicznych układów kierowniczych, przeprowadzając próby od 1927 i produkując je następnie przez kolejne dziesięciolecia.
Mimo niezaprzeczalnych zalet związanych m.in. z komfortem prowadzenia, układy hydrauliczne posiadały także liczne wady, w tym m.in. duże rozmiary utrudniające montaż w małych samochodach i słabą adaptowalność do niskich temperatur, co wydłużało czas potrzebny na osiągnięcie optymalnych warunków pracy układu. Dlatego też w latach 90-tych inżynierowie Nexteer zdecydowali się na zaprojektowanie nowego układu kierowniczego – wspomaganego elektrycznie EPS, zostając zarazem pierwszym producentem na świecie, który rozpoczął masową produkcję EPS i zrewolucjonizował rynki motoryzacyjne. ###
O Nexteer Automotive:
Nexteer Automotive jest globalną firmą produkującą układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. Dla 60 klientów Nexteer Automotive pracuje sztab 8 300 osób, wykonujących powierzone im zadania w 20 fabrykach, sześciu centrach inżynieryjnych oraz 14 centrach obsługi klienta położonych w Ameryce Północnej i Południowej, Europie oraz Azji. Wśród klientów Nexteer Automotive znajdują się: GM, Fiat, Ford, Toyota, Chrysler, PSA Peugeot Citroen oraz producenci z Indii, Chin oraz Ameryki Południowej. www.nexteer.com
O Nexteer Automotive Poland:
Nexteer Automotive Poland jest polskim oddziałem Nexteer Automotive, globalnej firmy produkującej układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. W Polsce znajdują się dwa zakłady Nexteer Automotive: w Tychach oraz w Gliwicach, zatrudniające łącznie 1400 osób. W trakcie roku produkują one ok. trzech milionów układów i kolumn kierowniczych, w tym najbardziej zaawansowany technologicznie układ Single Pinion EPS. W ramach tyskiej fabryki funkcjonuje także centrum inżynieryjne, które tworzy specjalistyczne rozwiązania dla samochodów osobowych produkowanych przez globalne koncerny samochodowe, klientów Nexteer Automotive. Tyska fabryka Nexteer Automotive jest zarazem jednym z największych zakładów firmy na świecie pod względem zatrudnienia oraz wielkości produkcji. www.nexteer.com