Data publikacji: 27.02.2012 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Ankieta ING: Ceny paliw zmieniają nawyki kierowców Kategoria: sprawy społeczne, transport
2011 rok był ciężki dla polskich kierowców. Ze względu na rosnące ceny paliw wiele osób zaczęło się zastanawiać ile kosztuje jeżdżenie samochodem. Z ankiety ING wynika, że korzystanie z auta w okresie ostatnich 12 miesięcy ograniczył co drugi kierowca.
2011 rok był ciężki dla polskich kierowców. Ze względu na rosnące ceny paliw wiele osób zaczęło się zastanawiać ile kosztuje jeżdżenie samochodem. Z ankiety ING wynika, że korzystanie z auta w okresie ostatnich 12 miesięcy ograniczył co drugi kierowca.
Z powodu rosnących cen paliw, 58% kierowców jeżdżących prywatnymi samochodami przyznało, że w okresie ostatnich 12 miesięcy ograniczyło jazdę samochodem. Co dwudziesty (5%) przesiadł się na komunikację miejską, a co trzeci (36%) nie zareagował na wzrost cen paliw i zamierza jeździć samochodem tak długo jak będzie go na to stać.
O reakcję na rosnące ceny paliw pytaliśmy również w ubiegłym roku – w kwietniu 53% respondentów przyznało, że rzadziej jeździ autem, a 4% zadeklarowało, że pomyśli o ograniczeniu lub rezygnacji z samochodu jeśli ceny wzrosną o kolejne 10%. Gdy pytanie powtórzyliśmy w styczniu tego roku (w międzyczasie paliwa podrożały o ok. 10%) na ograniczenie jazdy samochodem wskazało już 55% badanych. W porównaniu z kwietniem odsetek osób, które zamierzają jeździć samochodem bez względu na cenę paliwa spadł z 16% do 13%.
1 / 2
Jak wynika z naszej ankiety, silny wzrost cen paliw zmienił nawyki znacznej części polskich kierowców i zmusił ich do refleksji. Dla części jeżdżenie autem do pracy może już być mniej atrakcyjne niż jazda transportem publicznym, nawet jeśli do rachunku włączymy komfort i czas podróży. Średnio na przesiadkę do komunikacji miejskiej zdecydowało się 6% kierowców jeżdżących prywatnymi samochodami. Zauważyliśmy duże zróżnicowanie między miastami, które badaliśmy – najwyższy odsetek osób, które z powodu cen paliw przesiadły się do transportu publicznego był w Warszawie, gdzie wyniósł aż 15%, oraz Krakowie (13%). Dla porównania w Szczecinie i Katowicach na taki ruch zdecydowało się 5% kierowców. Łódź i Wrocław osiągnęły 7-8% a Trójmiasto 11%. Uchwycone przez nas różnice pokryły się z odczuciami organizatorów transportu i przewoźników, z którymi rozmawialiśmy.
Ankieta została przeprowadzona w dniach 18 – 27 stycznia br. wśród klientów ING Banku Śląskiego korzystających z systemu bankowości internetowej ING BankOnLine. Na oba zadane pytania uzyskaliśmy 68 902 odpowiedzi ("Czy w okresie ostatnich 12 miesięcy ograniczyłeś lub zrezygnowałeś z jazdy samochodem" – 50 710 odpowiedzi; "Jaka cena paliwa skłoniłaby Cię do znacznego ograniczenia lub zrezygnowania z jazdy samochodem?" 17 382 odpowiedzi).
Grzegorz Ogonek
Zespół ekonomistów ING Banku Śląskiego
Mateusz Szczurek, Rafał Benecki i Grzegorz Ogonek
22 820 46 98
[email protected], [email protected], [email protected] źródło: Biuro Prasowe ING BANK ŚLĄSKI S.A. Załączniki: Hashtagi: #sprawy społeczne #transport