Poczta Polska jest najbardziej rozpoznawalnym operatorem na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) – tak wynika z badania przeprowadzonego pod koniec 2013 r. przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Z raportu wynika też, że Poczta Polska jest najczęściej wybieraną firmą – aż 43% klientów indywidualnych deklaruje ją jako firmę pierwszego wyboru, wśród klientów biznesowych odsetek ten wynosi 19 %.
Przewagą konkurencyjną Poczty Polskiej jest m.in. dostępność placówek i większa niezależność przy odbiorze przesyłki. Respondenci badania (klienci indywidualni i biznesowi) zauważają również, że Poczta Polska się zmienia.
”Zarówno klienci Poczty Polskiej, jak i klienci konkurencyjnych firm dostrzegają rozwój i systematyczne odświeżanie wizerunku i infrastruktury Poczty Polskiej (np. w postaci modernizowanych placówek)” – czytamy w badaniu.
Trwająca od początku ubiegłego roku rewitalizacja sieci placówek to jeden ze strategicznych projektów Poczty Polskiej na lata 2013-2017. W jej ramach odnawiane są funkcjonujące już placówki lub otwierane są nowe punkty. Obecnie Spółka posiada ok. 80 takich obiektów. Do końca roku będzie funkcjonowało ponad 180 placówek w nowym modelu.
Klienci doceniają także rozwój informatyczny i organizacyjny Poczty Polskiej (m.in. system śledzenia przesyłek, system zarządzania ruchem w placówkach). Poczta Polska jest także dobrze oceniana za terminowość i bezpieczeństwo.
Dobre wyniki osiągnął również Pocztex. Opinię potwierdzają dane dot. wzrost wolumenu Pocztexu, które w roku 2013 były wyższe o prawie 60 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Zalety marki to w opinii klientów m.in. z duży zasięg i stabilność. Pocztex kojarzy się także z dużą szybkością doręczenia.
Na co zwracamy uwagę przy wysyłce paczek
W raporcie przedstawiono także dane dot. specyfiki rynku KEP. Wynika z niego, że 85 proc. firm biorących udział w badaniu i deklarujących korzystanie z usług kurierskich i przesyłek paczkowych robi to kilka razy w tygodniu. Przedsiębiorcy wskazali także kryteria, którymi kierują się przy wyborze firmy. Największe znaczenie mają: terminowość doręczenia przesyłek (48%), brak uszkodzeń (28%) oraz elastyczność oferty (28%). Klienci indywidualni cenią sobie: terminowość (41%), brak uszkodzeń (22%) oraz możliwość śledzenia przesyłek (16%). Korzystający z usług KEP najczęściej wysyłają koperty lub paczki o wadze do 1 kg lub od 1 do 5 kg – takie przesyłki nadaje 86% klientów indywidualnych i około 80% klientów biznesowych.