Rośnie optymizm dotyczący wzrostu gospodarczego, perspektyw zatrudnienia oraz dostępności kredytów i rentowności firm z branży motoryzacyjnej – dowodzi ósmy Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego.
Firma doradcza EY już po raz ósmy przeprowadziła badanie nastrojów i opinii o gospodarce wśród 1600 TOP menedżerów z różnych branż w 72 krajach świata (połowa badanych to tzw. C-level – czyli prezesi, dyrektorzy finansowi lub inni członkowie zarządów). W badaniu wzięli udział przedstawiciele 173 firm z branży motoryzacyjnej. Aż 61% z nich zadeklarowało chęć rozwoju swojego biznesu i jest to najwyższy wynik od dwóch lat. Dodatkowo, w ciągu roku znacznie zwiększyła się liczba transakcji kapitałowych w sektorze, co spowodowało zwiększenie apetytu na dalsze fuzje i przyjęcia .
Jak deklaruje 38% menedżerów zajmujących się przejęciami, strumień inwestycji będzie skierowany na rynki wschodzące: Indie, Brazylię i Chiny.
Najważniejsze wyniki badania:
- 61% traktuje rozwój firmy jako najwyższy priorytet
- 38% planuje kontynuować akwizycje
- 70% oczekuje wzrostu liczby transakcji
- 54% koncentruje się bardziej na rynkach wschodzących
- 88% uważa, że dostępność kredytów jest na stabilnym poziomie lub się zwiększa
- 61% twierdzi, że sytuacja w światowej gospodarce się poprawi
Poziom optymizmu co do sytuacji światowej gospodarki najwyższy od dwóch lat
61% szefów koncernów motoryzacyjnych twierdzi, że sytuacja w globalnej gospodarce poprawia się, a 27% wskazuje, że jest stabilna. Przyczyną wzrostu optymizmu menedżerów jest poprawa sytuacji na rynkach dojrzałych i stabilna kondycja dużych rynków wschodzących.
– Polska stanowi bardzo ważny element na europejskim rynku sektora motoryzacyjnego. Nasza pozycja – mimo dużej konkurencji – wydaje się być stabilna. Znajduje to odzwierciedlenie w decyzjach największych koncernów motoryzacyjnych co do lokowania produkcji w Polsce. Należy mieć nadzieję, że kolejne miesiące przyniosą nowe, dobre wiadomości. Nastroje wśród polskich menadżerów tego sektora określiłbym jako umiarkowany optymizm. Nasza sytuacja zależy przecież od sytuacji na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej. A tutaj do pełnego szczęścia jeszcze trochę brakuje – ocenia Leszek Lerch, partner w EY.
Jednak zmiany na Starym Kontynencie idą w dobrym kierunku. Nieznaczne polepszenie sytuacji na rynku pracy, powolny powrót na ścieżkę dodatniego wzrostu PKB i coraz większy dostęp do kapitału to sygnały, że spowolnienie gospodarcze w regionie ma się ku końcowi. W Stanach Zjednoczonych zyski przedsiębiorstw, zatrudnienie oraz dostępność kredytów w dalszym ciągu rosną.
Oczekiwania wzrostu coraz wyższe
Aż 85% szefów koncernów motoryzacyjnych przewiduje, że światowa gospodarka będzie rosła w co najmniej umiarkowanym tempie. Większość respondentów spodziewa się wzrostu między 1% a 3%, chociaż prawie co piąty menedżer firmy motoryzacyjnej szacuje, że wzrost wyniesie ponad 3%.
Prawie 60% firm będzie więcej zatrudniać
Największy odsetek badanych na przestrzeni dwóch lat deklaruje wzrost zatrudnienia w branży. Firmy oczekują wzrostu zamówień, dlatego chcą zwiększać zatrudnienie. 59% respondentów stwierdziło, że będzie tworzyć nowe miejsca pracy. Tylko 6% przewiduje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie musiało zredukować zatrudnienie.
Motoryzacja, wraz z sektorem paliwowym i branżą nowych technologii, to obszary, w których w najbliższej przyszłości będzie tworzonych najwięcej miejsc pracy. Te same gałęzie gospodarki cechują się też największą skłonnością do akwizycji.
Przysłowiową łyżką dziegciu w beczce miodu wśród głosów menedżerów motoryzacyjnych są obawy natury geopolitycznej. Co trzeci badany twierdzi, że tym, co może zachwiać wzrostem gospodarczym w ciągu najbliższych 12 miesięcy, mogą być turbulencje polityczne. Było to najczęściej wymieniane ryzyko, z którym muszą się liczyć firmy na całym świecie. Dopiero drugi w kolejności był przedłużający się kryzys w strefie euro.
Cały raport pobierz tutaj.
O badaniu
Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego (Automotive Capital Confidence Barometer) to część badania ogólnych nastrojów menadżerów na całym świecie. Ma na celu pokazanie nastrojów w branży i oczekiwań menedżerów wobec perspektyw gospodarczych. Określa też trendy i praktyki w strategicznym zarządzaniu kapitałem w branży motoryzacyjnej.
- We wrześniu 2013 ankietowanych było ponad 1600 menedżerów z różnych branż z 72 krajów. Połowę reprezentowali prezesi, dyrektorzy finansowi oraz inni kierownicy szczebla C-level.
- Ponad 900 badanych firm mogłoby zakwalifikować się do Fortune 1000 na podstawie przychodów.
- Firmy motoryzacyjne stanowiły 173 ankietowanych. Przychody 60% z nich wynosiły ponad 1 mld USD.
O firmie EY
EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.
Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl