Data publikacji: 14.01.2015 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Bloodhound SSC – 22. rekord prędkości na celowniku Castrol Kategoria: wydarzenia, zainteresowania/hobby
1227,986 km/h – tyle wynosi wciąż aktualny rekord prędkości na lądzie, ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Już w tym roku ma zostać pobity. Wszystkie środki smarne wykorzystane w projekcie pochodzą od firmy Castrol.
1227,986 km/h – tyle wynosi wciąż aktualny rekord prędkości na lądzie, ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Już w tym roku ma zostać pobity. Wszystkie środki smarne wykorzystane w projekcie pochodzą od firmy Castrol.
Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem.
Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Nie wolno zapomnieć również o oleju Castrol EDGE – jego zadaniem będzie smarowanie silnika Jaguara, który służy jako… pompa do paliwa rakietowego.
„Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST™, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód” – mówi Richard Noble. „Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku” – dodaje.
Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza „supersonic car” czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys. KM, sześciokrotnie większa od tej, jaką dysponują wszystkie samochody Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne Castrol.
Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze bardziej imponującego – przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Obie próby będą wyjątkowym testem dla kierowcy i maszyny, a sukces uda się osiągnąć tylko wtedy, gdy będą idealnie zsynchronizowani.
Castrol, jeden z wiodących producentów środków smarnych, od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.
Najnowszy rozdział historii współpracy przy biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda Noble’a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później – Andy Greena, w samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE. „Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych standardów, by kolejny raz przesunąć granice” – mówi Paul Waterman, prezes Castrol.
21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol
Rok
Kierowca (pojazd)
Miejsce
Prędkość zarejestrowana
1922
Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)
Brooklands (Wlk. Brytania)
133,75 mil/h (215,25 km/h)
1924
Ernest Eldridge (Fiat)
Arpajon (Francja)
145,89 mil/h (234,79 km/h)
1924
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
146,16 mil/h (235,22 km/h)
1925
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
150,76 mil/h (242,62 km/h)
1926
Henry Segrave (Sunbeam)
Southport (Wlk. Brytania)
152,33 mil/h (245,15 km/h)
1927
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Pendine (Wlk. Brytania)
174,88 mil/h (281,44 km/h)
1927
Henry Segrave (Sunbeam)
Daytona Beach (USA)
203,79 mil/h (327,97 km/h)
1928
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Daytona Beach (USA)
206,95 mil/h (333,05 km/h)
1928
Ray Keech (Triplex)
Daytona Beach (USA)
207,55 mil/h (334,02 km/h)
1929
Henry Segrave (Golden Arrow)
Daytona Beach (USA)
231,36 mil/h (372,34 km/h)
1931
Malcolm Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
246,09 mil/h (396,04 km/h)
1932
Malcolm Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
253,97 mil/h (408,73 km/h)
1933
Malcolm Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
272,46 mil/h (438,48 km/h)
1935
Malcolm Campbell (Bluebird)
Daytona Beach (USA)
276,82 mil/h (445,50 km/h)
1935
Malcolm Campbell (Bluebird)
Bonneville (USA)
301,13 mil/h (484,62 km/h)
1937
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
312,00 mil/h (502,12 km/h)
1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
345,50 mil/h (556,03 km/h)
1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
357,50 mil/h (575,34 km/h)
1983
Richard Noble (Thrust 2)
Black Rock (USA)
633,47 mil/h (1019,47 km/h)
1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
714,144 mil/h (1149,303 km/h)
1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
763,035 mil/h (1227,986 km/h) źródło: Biuro Prasowe BP Europa SE, Oddział w Polsce Załączniki: Hashtagi: #wydarzenia #zainteresowania/hobby