Data publikacji: 02.04.2015 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Bloodhound SSC z olejem Castrol EDGE Titanium FST™ Kategoria: technologie, transport
Gdy silnik ma moc 135 000 KM, a samochód jest w stanie przyspieszyć do ponad 1600 km/h, siły działające na każdy element pojazdu rozerwałyby zwykłe auto na strzępy. Naddźwiękowy Bloodhound SSC nie jest zwykłym autem, jest raczej rakietą na czterech kołach, która ma pobić obecny rekord prędkości na lądzie (1228 km/h), ustanowiony w 1997 roku.
Gdy silnik ma moc 135 000 KM, a samochód jest w stanie przyspieszyć do ponad 1600 km/h, siły działające na każdy element pojazdu rozerwałyby zwykłe auto na strzępy. Naddźwiękowy Bloodhound SSC nie jest zwykłym autem, jest raczej rakietą na czterech kołach, która ma pobić obecny rekord prędkości na lądzie (1228 km/h), ustanowiony w 1997 roku.
W tym roku rekord ma zostać pobity, a w 2016 poprzeczka zostanie po raz kolejny podniesiona do niewiarygodnych 1000 mil/h, czyli 1609 km/h. Konieczna jest niezwykła wręcz wytrzymałość – zarówno „karoserii”, jak i ukrytych pod nią mechanizmów. „Rekord prędkości, jaki mamy na celowniku, wymaga możliwie korzystnego stosunku mocy do masy. Samochód powinien być więc jak najlżejszy, ale musi przy tym poradzić sobie z maksymalnymi obciążeniami. Dlatego, projektując go, często korzystaliśmy z tytanu – metalu lekkiego, a przy tym wytrzymałego” – mówi Richard Noble, szef projektu Bloodhound, który nadzorował udaną próbę bicia rekordu w 1997 roku, a w 1983 sam ustanowił najlepszy wynik na lądzie. Tytan został wykorzystany także w oleju. Castrol na podwójną próbę pobicia rekordu świata dostarczył najlepszy produkt, jaki powstał w jego laboratoriach – wzmocniony tytanem Castrol EDGE Titanium FST™. „Nie ma przesady w określeniu, że nasz pojazd będzie miał ‘moc tytanu’ po to, by jego osiągi były jak najlepsze” – podsumował Noble. Castrol jest odpowiedzialny za środki smarne, które będą użyte podczas prób bicia rekordów.
„Projekt Bloodhound to połączenie długiego procesu przygotowań i pracy inżynierów z pragnieniem dokonania czegoś niezwykłego, przekroczenia granic kolejny raz” – mówi Andy Green, który zasiądzie za sterami pojazdu Bloodhound SSC. Green za kierownicą Thrusta SSC, który również był smarowany olejem Castrol, ustanowił w 1997 roku wciąż aktualny rekord prędkości na ziemi. „Każdy detal musi działać idealnie, za każdym razem, od pierwszej próby. Produkty, które potwierdziły swoją wysoką jakość w niezliczonych rajdach i wyścigach na całym świecie, dają nam taką pewność” – dodaje Green.
Castrol EDGE Titanium FST™ nie będzie jedynym środkiem smarnym Castrol wykorzystanym w projekcie Bloodhound. W silniku odrzutowym znajdzie się olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym – Castrol Hyspin AWH-M46, a w hamulcowym – Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, a w systemie rakiet będzie zastosowany Castrol Inertox Medium 150.
Próba bicia rekordu prędkości zostanie przeprowadzona jesienią 2015 roku, na specjalnie przygotowanym terenie o szerokości 1,1 km i długości 20 km na pustyni Hakskeen Pan w RPA, niedaleko granicy z Botswaną i Namibią. źródło: Biuro Prasowe BP Europa SE, Oddział w Polsce Załączniki: Hashtagi: #technologie #transport