Volvo V60 Plug-in-Hybrid, choć przypomina auto z powieści Science-fiction, istnieje naprawdę i jest produkowane seryjnie. Napęd elektryczny umożliwia pokonanie dystansu 50 km. Pierwsze 100 km można przejechać spalając niecałe 2 litry paliwa. To auto przenosi kierowcę w nowy wymiar – także za sprawą rozwiązań Cloud Computing, Machine-to-Machine oraz Unified Communiction.
Jest wiele korzyści płynących z wykorzystania najnowszych technologii w Volvo V60 Plug-in-Hybrid. Dzięki integracji z platformą Sensus Connect kierowca może zarządzać swoim autem z dowolnego miejsca i o każdej porze.
Niezwykła chmura
W tym celu wystarczy zainstalować na smartfonie lub innym urządzeniu przenośnym specjalną aplikację, by móc swobodnie sterować ogrzewaniem postojowym, sprawdzać poziom oleju lub paliwa, a także fazę ładowania samochodu.
Praktycznym wsparciem może być również inteligentny system nawigacyjny, który chroni kierowcę przed ulicznymi korkami poprzez wskazywanie alternatywnych objazdów. System umożliwia ponadto importowanie tras, które z pomocą internetowego serwisu Volvo, można samodzielnie tworzyć i modyfikować.
M2M i zunifikowana komunikacja
Jednocześnie wszystkie dane (np. o poziomie zużycia klocków hamulcowych) mogą być automatycznie i na bieżąco przesyłane z Volvo V60 Plug-in-Hybrid do autoryzowanego serwisu zgodnie z koncepcją Machine-to-Machine. Dzięki temu mechanicy mogą mieć pełną wiedzę o bieżącym stanie auta, co umożliwia skrócenie przeglądu technicznego.
Volvo V60 Plug-in-Hybrid wykorzystuje również koncepcję Unified Communication. Wiadomości SMS, które dostaje kierowca, mogą być odczytywane przez system głosowy, co istotnie zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy.
W trzech trybach
Do tego wszystkiegoVolvo V60 Plug-in-Hybrid jest niezwykle ekonomicznym autem. Pod podłogą bagażnika ukryto akumulator o pojemności 12 kWh. Tylne koła napędza silnik elektryczny o mocy 70 KM, którego moment obrotowy wynosi 200 Nm. Przednie koła porusza 5-cylindrowy Diesel o pojemności 2,4 litra generujący moc 215 KM i moment obrotowy – 440 Nm. Z auta można korzystać w trzech trybach:
- Pure – wówczas auto jest napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Zasięg na prądzie wynosi do 50 km. W tym trybie prędkość maksymalna wynosi 120 km/h. Aby zwiększyć zasięg samochodu, w trakcie ładowania latem kabina zostanie schłodzona, a zimą podgrzana.
- Hybrid – w tym trybie samochód używa prądu tam, gdzie to możliwe. Wystarczy mocniej nacisnąć gaz lub pokonywać bardziej strome wzniesienie – na chwilę włączony zostanie Diesel. W tym trybie samochód może zużywać tylko 1,8 l oleju napędowego na 100 km. Jest to możliwe na wtedy, gdy akumulator jest w pełni naładowany.
- Power – nazwa tego trybu mówi sama za siebie. Diesel pracuje pełną mocą, a do tego wspiera go silnik elektryczny. Łączna moc to 280 KM i 640 Nm. Samochód przyspiesza do setki w 6,1 sek.
To co najlepsze z dwóch światów
Silnik spalinowy jest bardzo ekonomiczny podczas jazdy ze stałą prędkością. W korkach, podczas wolnej jazdy z niewielkimi prędkościami można korzystać z silnika elektrycznego. Spalanie tego auta jest znacznie niższe w porównaniu do hybryd benzynowych, które są tańsze w produkcji, ale nie są tak wydajne. W wielu krajach europejskich kierowcy mogą liczyć na ulgi podatkowe i ubezpieczeniowe, ponieważ hybrydowe V60 emituje tylko 48 g CO2 na 1 km jazdy.
Elektryczny napęd na cztery koła
Nowe Volvo V60 plug-in hybrid posiada kilka interesujących funkcji. Naciśnięcie przycisku AWD na konsoli centralnej uruchamia elektryczny napęd na cztery koła. Zamiast mechanicznego przełożenia napędu konwencjonalnego systemu AWD, centralna jednostka kontrolna zarządza rozkładem momentu obrotowego na przednie koła napędzane silnikiem diesla oraz elektrycznie napędzaną tylną oś. Dodatkowo w hybrydzie poprzez menu ustawień kierowca może wprowadzić planowany dystans trasy (krótki, średni i długi). Układ kontrolny oblicza właściwą proporcję pomiędzy napędem pochodzącym z silnika Diesla oraz silnika elektrycznego, aby uzyskać najniższy z możliwych poziomów zużycia paliwa oraz emisji CO2 dla danej odległości i w przewidywanych warunkach drogowych.
Ładowanie w domu
Volvo V60 Plug-in można naładować przez tradycyjne gniazdko elektryczne (230V / 6A, 10A lub 16A) w domu lub na parkingu. Czas ładowania zależy od poziomu natężenia prądu. Pełne ładowanie przy natężeniu 16A trwa niewiele ponad 2 godziny, dla 10A to 4,5 godziny, a ładowanie prądem 6A potrwa ok. 7,5 godziny.
Podczas ładowania samochodu, wnętrze auta może zostać schłodzone lub nagrzane, dzięki klimatyzacji, którą użytkownik jest w stanie zaprogramować przy pomocy zegara znajdującego się w menu ustawień samochodu lub zdalnie poprzez telefon komórkowy.
Pajęczyna przy wlewie paliwa
Ponieważ przy krótszych trasach miejskich silnik spalinowy jest używany bardzo rzadko, może się okazać, że olej napędowy jest już dość stary. W baku zainstalowano specjalny system, który monitoruje jakość i wiek paliwa. Może on zmusić pojazd do pracy w trybie spalinowym.
Aby ochronić takie podzespoły jak silnik, czy skrzynia biegów, zainstalowano w nich elektryczne pompy oleju pracujące także wtedy, gdy Diesel jest wyłączony, a auto jest poruszane przez silnik elektryczny.
Volvo On Call
To rozwiązanie typu e-call wykorzystywane gdy samochód uczestniczy w poważnym wypadku i dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych. System wtedy automatycznie powiadomi służby ratownicze o miejscu wypadku.
Przy lżejszych stłuczkach kierowca może powiadomić służby naciskając odpowiedni przycisk w podsufitce. Wówczas od razu połączy się z operatorem. Tego rodzaju rozwiązanie skraca czas dojazdu służb ratowniczych do wypadku nawet o połowę. Unijni eksperci szacują, że dzięki systemowi e-call można by w Europie uratować nawet 2500 osób rocznie.
System stosowany w Volvo ma wiele dodatkowych funkcji takich jak możliwość sprawdzenia za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie wielu parametrów samochodu. Zdalnie możemy zobaczyć, gdzie jest nasze auto, jaka panuje w nim temperatura, ile jest w nim paliwa, etc. Gdy auto zostanie skradzione, można za jego pomocą uniemożliwić uruchomienie silnika. Volvo On Call zacznie działać w Polsce pod koniec bieżącego roku.
Prawdziwą ciekawostką jest to, że Volvo On Call daje w przyszłości znacznie więcej możliwości niż wzywanie służb ratowniczych. Samochody nawzajem mogą wysyłać sobie komunikaty np. o śliskiej nawierzchni, o wszelkich utrudnieniach drogowych, czy o swojej lokalizacji.
Wyposażenie
Volvo V60 plug-in hybrid będzie dostępne w Polsce wyłącznie w najwyższej wersji wyposażeniowej Summum, obejmującej m.in. reflektory ksenonowe, felgi z lekkich stopów, czy skórzaną tapicerkę. Cena samochodu zostanie podana na stronie www.volvocars.com/pl do końca marca 2014 r.