Drugi sezon innowacyjnego cyklu wyścigowego Volkswagen Castrol Cup rozpocznie się już 25 kwietnia. Areną pierwszej w tym roku rundy będzie znany z Formuły 1 węgierski tor Hungaroring. W sumie odbędzie się 14 wyścigów w pięciu krajach. Rywalizować w nich będzie 23 zawodników z 8 krajów, a wśród nich Jerzy Dudek – jeden z najbardziej utytułowanych polskich piłkarzy. Rywalizację w ciągu roku urozmaicą i wzbogacą kierowcy VIP.
– Zdecydowałem się po raz kolejny podjąć wyzwanie Volkswagen Castrol Cup. Tym razem jednak, startuję jako pełnoprawny zawodnik. Wezmę udział we wszystkich 7 rundach Pucharu. Emocje sięgają zenitu, a wielkie odliczanie do pierwszego wyścigu trwa. Wraz z pozostałymi zawodnikami uczestniczę w testach i warsztatach przygotowawczych. Poznaję swoje możliwości i z każdym wyścigiem nabieram większej pewności siebie na torze. Niewątpliwie motorsport stał się moją nową pasją, którą zamierzam rozwijać. Trzymacie za mnie kciuki – mówi Jerzy Dudek, ambasador marki Castrol.
Organizatorami cyklu są firmy Volkswagen Racing Polska, Volkswagen Group Polska. Sponsorem strategicznym jest marka Castrol, która od wielu lat globalnie wspiera Volkswagena w sportach motorowych.
Nowa jakość w wyścigach
Innowacyjna formuła Volkswagen Castrol Cup, przygotowana w oparciu o motto cyklu – „Wyścigi to nasze życie” stawia na czystą, sportową rywalizację i rozwój talentów. Volkswagen Castrol Cup jest przepustką do dalszej kariery dla wielu młodych zawodników. Na zwycięzcę pucharu czeka tytuł Mistrza Polski, Samochód Roku 2013 – Volkswagen Golf VII generacji oraz 30 tys. Euro z przeznaczeniem na dalszy rozwój kariery w sportach motorowych. Drugi z zawodników otrzyma 20, a trzeci – 10 tys. euro. Podobnie jak w przypadku triumfatora, nagrody finansowe mają ułatwić pokonanie kolejnych szczebli w wyścigowej karierze.
Nagrody pieniężne to nie jedyny element wspierania i kształcenia młodych kierowców. Pomagają w tym także zaawansowane systemy w jakie wyposażono samochody oraz program wymiany zawodników pomiędzy seriami Volkswagena na całym świecie.
– Zawodnicy podczas sezonu podnoszą swoje umiejętności dzięki zastosowaniu w samochodach systemu telemetrii. Analizując dane, kierowca może w programie komputerowym nałożyć swój przejazd na przejazd najlepszego zawodnika i porównać w którym momencie okrążenia tracił czas. System jest bardzo dokładny, potrafi stwierdzić, że przed danym zakrętem zawodnik rozpoczął hamowanie np. o 0,5 sekundy szybciej, a to przy prędkości prawie 200 km/h, jaką osiągają zawodnicy choćby na końcu prostej startowej w Poznaniu, powoduje stratę aż 28 metrów. I to tylko na jednym zakręcie – tłumaczy Tomasz Tonder, Volkswagen PR Manager.
Wyjątkowość Volkswagen Castrol Cup polega także na tym, że zawodnicy mogą skupić się wyłącznie na sportowej rywalizacji. Pozostałe kwestie, jak logistyka, przygotowanie i serwis samochodów podczas każdej z 7 rund pucharu pozostają w gestii organizatora. Zawodnicy ścigają się w identycznych, specjalnie przygotowanych samochodach Volkswagen Golf GTI.
Samochody zostały zbudowane w Tarnowie w Volkswagen Racing Polska, specyfikacja została opracowana we współpracy z Volkswagen Motorsport. Auta wyposażone są w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 KM, zalany olejem Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30. Elementy dostosowujące samochody do ekstremalnej jazdy po torze wyścigowym to m.in. system Push to Pass, który dodatkowo zwiększa na krótki okres czasu moc auta do 310 KM, telemetria umożliwiająca odczyt danych z poszczególnych przejazdów, czy sportowe zawieszenie.
– Liczymy na duże emocje, walkę i zaangażowanie zawodników. Volkswagen Castrol Cup to dla nas strategiczny projekt sponsoringowy w Polsce poprzez który chcemy promować nasze partnerstwo z Volkswagenem i rozwijać polską motoryzację – podkreśla Dorota Staszewska – Kumiszcze, Castrol Sponsorship & Public Relation Manager.
Rywalizacja fair play i taktyka
Prawdziwą sportową rywalizację podkręca ograniczenie możliwości ingerencji w parametry samochodu wyścigowego. Zawodnik lub współpracujący z nim inżynier mogą jedynie regulować ciśnienie w oponach oraz zmieniać ustawienie przedniego stabilizatora. Dodatkowo, w ciągu jednego wyścigu zawodnicy kilkanaście razy mogą użyć systemu Push–to–Pass, który aktywowany jest naciśnięciem przycisku na kierownicy. Układ na 10 sekund podnosi moc silnika z 260 do 310 KM.
– Jest to system, który nie tylko ułatwia wyprzedzanie, lecz także ubarwia rywalizację dodając element taktyczny. Umiejętne wykorzystanie tego systemu często decyduje o wynikach wyścigu. Push – to – Pass uczy zawodników sprytu, trenuje zmysł taktyczny i umiejętność zachowania zimnej krwi. O tym ile razy kierowca może jeszcze użyć tego „dopalacza” informuje liczba widoczna za bocznymi szybami wyścigowego Golfa GTI. Oprócz tego za przednią szybą samochodu znajduje się niebieska lampka. Jej zapalenie sygnalizuje, że system PTP jest w tym momencie aktywny – wyjaśnia Adam Gładysz z Volkswagen Racing Polska.
Nowości w kalendarzu
Podczas każdego weekendu wyścigowego odbywają się dwie sesje treningowe oraz sesja kwalifikacyjna – każda po 30 minut. Następnie zawodników czeka start w dwóch wyścigach. Inaczej niż w minionym roku, w tym sezonie kolejność startu do drugiego wyścigu ustalają drugie najlepsze czasy poszczególnych zawodników wywalczone w kwalifikacjach. Punkty za wyścig przyznawane są dla czołowej dwudziestki. W sezonie 2014 zwycięzca wyścigu otrzyma 50 pkt., a pozostali zawodnicy proporcjonalnie mniej, aż do 2 pkt. przyznawanych za 20. miejsce.
Tegoroczna edycja Volkswagen Castrol Cup zostanie rozegrana na sześciu torach w pięciu krajach. Kalendarz siedmiu rund pucharu prezentuje się następująco:
- 25-27 kwietnia – Hungaroring (Węgry)
- 23-25 maja – Lausitzring (Niemcy)
- 13-15 czerwca – Tor Poznań (Polska)
- 8-10 sierpnia – Autodrom Most (Czechy)
- 22-24 sierpnia – Slovakia Ring (Słowacja)
- 12-14 września – Brno (Czechy)
- 26-28 września – Tor Poznań (Polska)
Walka do ostatnich metrów
Do ścigania w sezonie 2014 przystąpi 23 zawodników z 8 krajów. Wśród nich są twarze znane z sezonu 2013, a także debiutanci. W nowej sportowej roli wystąpi ambasador marki Castrol Jerzy Dudek – któremu tak bardzo spodobał się gościnny start w 2013 roku, że postanowił wziąć udział w całym cyklu. Dotychczas oprócz Jerzego Dudka w roli kierowców VIP sprawdzili się m.in. popularny pięściarz Przemysław Saleta, kierowca rajdowy zespołu Volkswagen Motorsport Andreas Mikkelsen oraz żużlowy mistrz świata Tomasz Gollob. W tym roku gościnnie wystąpią m.in. prezenterzy telewizyjni Agnieszka Szulim, zdobywca Wiktora – Filip Chajzer oraz Marcin Prokop.
Castrol wspiera najlepszych
W ramach globalnego partnerstwa, marki Castrol i Volkswagen już od wielu lat razem opracowują nowoczesne rozwiązania technologiczne i udoskonalają oleje oraz inne płyny eksploatacyjne, które są stosowane fabrycznie w autach grupy Volkswagen. Współpraca oznacza również wspólne projekty w sportach motorowych i liczne sukcesy takie jak na przykład zwycięstwo Sebastiana Ogiera w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Więcej informacji o VWCC pod adresem www.volkswagencastrolcup.pl
Sponsorzy główni: Castrol, Hankook, VW Bank Polska oraz STS Centrum Dystrybucji Samochodów.
Partnerzy: VW Motorsport, Volkswagen R GmbH, PZM, ATS, OMP, Bilstein oraz Eibach.
Link do pobrania zdjęć: https://app.box.com/s/cs7bciddcri9ndetenwf
Lista zawodników VWCC 2014:
- Kisiel Jan, numer startowy 2, (PL).
- Kupcikas Robertas, numer startowy 3, (LT).
- Jaros Marcin, numer startowy 4, (PL).
- Gadomski Michał, numer startowy 5, (PL).
- Vokhrinsten Artem, numer startowy 6 (RU).
- Dudek Jerzy, numer startowy 7, (PL).
- Gelzinis Jonas, numer startowy 8, (LT).
- Steinhof Maciej, numer startowy 9, (PL).
- Kostrzak Stanisław, numer startowy 10, (PL).
- Rdest Małgorzata, numer startowy 11, (PL).
- Kotarba – Majkutowicz Dominik, numer startowy 12 (PL).
- Korzeniowski Krystian, numer startowy 14, (PL).
- Strzesak Patryk, numer startowy 15, (PL).
- Fluch Marcus, numer startowy 16, (S).
- Pereira Dylan, numer startowy 17, (LU).
- Barstys Tautvydas, numer startowy 18, (LT).
- Kruger Jeffrey, numer startowy 19, (ZA).
- Thoma Florian, numer startowy 20, (CH).
- Litwin Jakub, numer startowy 21, (PL).
- Jirasek Ales, numer startowy 22, (CZ).
- Krężelok Paweł, numer startowy 23, (PL).
- Rzepecki Adam, numer startowy 24, (PL).
- Artemyev Alexandr, numer startowy 25, (KZ).