Inżynierowie Nexteer Automotive, eksperta w produkcji elektrycznie wspomaganych układów kierowniczych (Electric Power Steering), stworzyli specjalny łącznik dla systemów EPS, który zmniejszy poziom hałasu we wnętrzu samochodów i obniży ich wagę. Innowacyjne rozwiązanie znajdzie swe zastosowanie w najnowszym samochodzie kompaktowym klasy Premium – Citroenie DS3. Trwają prace nad wdrożeniem rozwiązania do modeli innych międzynarodowych koncernów.
Rozwiązanie Nexteer Automotive wykorzystuje system elastycznych, użebrowanych segmentów w celu połączenia i przeniesienia momentu obrotowego z jednego wałka obrotowego na inny. Łącznik wydłuża się i skraca, aby dostarczyć wymaganego skoku osiowego przy zachowaniu warunku równobieżności przegubu. Użyte tworzywo termoplastyczne to wysokowydajny, wysokotemperaturowy poliamid, wzmocniony włóknem szklanym.
Nowy produkt Nexteer Automotive został uhonorowany nagrodą SPE (amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Tworzyw Sztucznych) w kategorii „Innowacja” z zakresu podwozie/sprzęt.
– Nasi inżynierowie stworzyli najcichszą kolumnę EPS oferowaną obecnie na rynku. Jako jedyny kompleksowy dostawca układów kierowniczych rozumiemy potrzebę implementacji opłacalnych kosztowo rozwiązań, które zwiększają radość z jazdy i ulepszają modele międzynarodowych koncernów – mówi Kevin Ross, menedżer działu rozwoju EPS w Nexteer Automotive i zarazem współtwórca łącznika.
Dzięki nowemu rozwiązaniu finalna część układu EPS jest o 17 procent lżejsza niż jej stalowy odpowiednik i o 50 procent tańsza. Redukuje także inercję w układzie kierowniczym, polepszając tym samym tzw. „czucie” całego układu. Inżynierowie firmy pracują nad dalszymi możliwościami zastosowania kolumny EPS w modelach światowych koncernów i badają dopasowanie technologii do innych rozwiązań konstrukcyjnych systemów EPS.
– Rozwiązanie stworzone przez naszych specjalistów to kolejny krok naprzód w dokonywaniu ulepszeń układów kierowniczych wspomaganych elektrycznie. Jesteśmy przekonani, że nasza technologia, stosowana m.in. we Fiacie 500 Abarth czy wkrótce w Citroenie DS3, będzie wyznacznikiem jakości dla innych producentów. Mamy nadzieję, iż w chwili, gdy na rynku pojawi się więcej europejskich modeli klasy Premium, EPS tworzony przez Nexteer Automotive znajdzie w nich swoje zastosowanie – mówi Paul Poirel, główny inżynier Nexteer Automotive w Europie.
Montowany w kolumnach system EPS posiada silnik elektryczny i elektronikę sterującą umieszczoną wewnątrz przedziału pasażerskiego, z dala od nieprzyjaznego środowiska komory silnika. Zmniejsza także kosztowne wymagania w zakresie uszczelnienia. Sztywne łączniki ze stali, których wielu dostawców używa do połączenia silnika z pozostałymi elementami instalacji, mogą przenosić hałas z kół do wnętrza pojazdu. Coraz większe wymiary niskoprofilowych i wyciszających opon mogą sprawić, iż stosowane ulepszenia będą bardziej zauważalne dla kierowców.
Zastąpienie systemów sterowanych hydraulicznie systemami EPS może obniżyć spalanie paliwa i emisję dwutlenku węgla nawet do czterech procent. Montowane w kolumnach rozwiązania EPS są ekonomiczne i powszechnie stosowane w samochodach należących do segmentu A, B i C. Postępujące udoskonalenia Nexteer Automotive mogą pomóc tym samym światowym producentom rozwijać segment Premium małych samochodów i uczynią łatwiejszym wprowadzenie technologii EPS do większych pojazdów.
Nexteer Automotive produkuje także przekładnie kierownicze EPS z pojedynczym i podwójnym zębnikiem (SPEPS, DPEPS), jak również przekładnie EPS ze wspomaganiem działającym bezpośrednio na listwę zębatą (REPS) dla dużych samochodów osobowych i pojazdów klasy SUV. Tym samym Nexteer Automotive jest dostawcą z najszerszym spektrum systemów kierowniczych
w branży.
O Nexteer Automotive:
Nexteer Automotive jest globalną firmą produkującą układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. Dla 60 klientów Nexteer Automotive pracuje sztab 8 000 osób, wykonujących powierzone im zadania w 15 fabrykach, sześciu centrach inżynieryjnych oraz 14 centrach obsługi klienta położonych w Ameryce Północnej i Południowej, Europie oraz Azji. Wśród klientów Nexteer Automotive znajdują się: GM, Fiat, Ford, Toyota, Chrysler, PSA Peugeot Citroen oraz producenci z Indii, Chin oraz Ameryki Południowej. www.nexteer.com
O Nexteer Automotive Poland:
Nexteer Automotive Poland jest polskim oddziałem Nexteer Automotive, globalnej firmy produkującej układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. W Polsce znajdują się dwa zakłady Nexteer Automotive: w Tychach oraz w Gliwicach, zatrudniające łącznie 1400 osób. W trakcie roku produkują one ok. trzech milionów układów i kolumn kierowniczych, w tym najbardziej zaawansowany technologicznie układ Single Pinion EPS. W ramach tyskiej fabryki funkcjonuje także centrum inżynieryjne, które tworzy specjalistyczne rozwiązania dla samochodów osobowych produkowanych przez globalne koncerny samochodowe, klientów Nexteer Automotive. Tyska fabryka Nexteer Automotive jest zarazem jednym
z największych zakładów firmy na świecie pod względem zatrudnienia oraz wielkości produkcji. www.nexteer.com