Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej, ale równocześnie świadomość związana z kwestiami bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Komu ufamy przy zakupie ogumienia i czy marka ma znaczenie –więcej w raporcie przygotowanym przez specjalistów z serwisu Allegro.pl.
Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że większość kierowców używała w mijającym sezonie opon zimowych, a dodatkowe 3 proc. deklarowało, że używa w tym okresie opon całorocznych.
Dane te pokazują, że sytuacja w Polsce znacznie się poprawiła. W 2008 roku aż 45 proc. ankietowanych deklarowało, że nie zmienia opon w zależności od pory roku. Obecnie ilość kierowców, którzy przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie opon drastycznie spadła. Już tylko 2 proc. używa wyłącznie opon letnich, a 1 proc. zadeklarował, że jeździ wyłącznie na oponach zimowych.
Bezpieczeństwo ważniejsze od ceny
– Nasze badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony letnie jak najdłużej. Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że jeden komplet służy im ponad cztery sezony. Warto wspomnieć, że w przypadku opon zimowych odsetek ten wynosił 35 proc. Zatem „zimówki” wymieniane są częściej i przy niższych przebiegach, być może dlatego, że w świadomości kierowców zima jest dla ogumienia bardziej wymagającym okresem –wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.
Głównym powodem zakupu nowego kompletu opon letnich jest zużycie poprzedniego zestawu związane ze zbyt małą głębokością bieżnika, uszkodzeniem lub wiekiem produktu. Niezadowolenie z poprzedniego modelu ogumienia, co było powodem wymiany zadeklarowało zaledwie 4 proc. użytkowników.
Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z zeszłym rokiem. Wtedy nowe opony letnie wybierała połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.
Dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż cena. Polacy na pierwszym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których wybierają opony letnie postawili na „przyczepność”. Na drugim miejscu znalazła się „cena”, dalej „wyniki w testach”. Marka opon zajęła czwarte miejsce, zaraz przed opiniami, które można znaleźć o produkcie w internecie i wśród sprzedawców. Dla kupujących mniejsze znaczenie ma natomiast wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu.
Polacy swoją wiedzę o oponach letnich czerpią przede wszystkim z publikacji branżowych w prasie i internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych wskazało na te źródła informacji. Minimalnie mniejszym zainteresowaniem (50 proc.) cieszą się fora internetowe, których użytkownicy wymieniają się doświadczeniem.
– Ufamy również specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. kupujących bazuje właśnie na ich opinii. Nieco rzadziej korzystamy z wiedzy rodziny i znajomych, cieszą się oni zaufaniem jednej trzeciej badanych – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Kupujący natomiast nie są skłonni brać pod uwagę informacji zawartych w reklamie. To źródło informacji zostało wybrane przez zaledwie 5 proc. Polaków.
Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych preferuje zakupy „online”, nieco mniej, bo 36 proc. wybiera niezależne serwisy wulkanizacyjne. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają warsztaty ASO (3 proc.) i sklepy motoryzacyjne (12 proc.). Na końcu listy znalazły się również hipermarkety (3 proc.).