Od listopada 2012 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązuje etykietowanie opon przez producentów. Dzięki temu każdy nabywca ma dostęp do informacji o podstawowych parametrach ogumienia. Jak pokazały badania zaledwie połowa kupujących słyszała o wprowadzeniu etykiet, a jedna piąta nie wierzy w informacje na nich umieszczone. Jak wybrać odpowiednie opony letnie – radzą eksperci serwisu Allegro.pl
Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że przy wyborze opon Polacy największą wagę przywiązują do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Na pierwszym miejscu wśród najważniejszych kategorii znalazła się przyczepność danej opony, potem cena i wynik w testach.
– Przeprowadzona przez naszych specjalistów ankieta pokazała, że zaledwie 49 proc. konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez Unię Europejską, ale tylko 42 proc. z nich potrafi odczytać informacje na nich zawarte. Warto wspomnieć, że jeszcze pół roku temu odsetek ten wynosił zaledwie 30 proc. – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto jednak dowiedzieć się więcej o oznaczeniach, gdyż dzięki nim można samodzielnie porównać ze sobą parametry różnych modeli opon. Niestety, jak pokazują badania, z tych informacji korzysta zaledwie 13 proc. wszystkich nabywców opon. Dlaczego tak się dzieje? Po części dlatego, że nie wierzymy danym zawartym na etykietce – dodaje Ciesielski.
Nie wszyscy ufają etykiecie
Etykieta umieszczona na oponie zawiera informacje o trzech podstawowych parametrach określających efektywność opony. Są to: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu generowany podczas jazdy.
Efektywność paliwowa, czyli inaczej ekonomiczność opony określona jest w klasach oznaczonych za pomocą pierwszych siedmiu liter alfabetu – od A do G, gdzie A oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a G najniższą. W przypadku efektywności paliwowej różnica na zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.
Podobne oznaczenie zostało zastosowane w przypadku określenia przyczepności opony do mokrej nawierzchni. Unia Europejska określa ten parametr tylko w jeden sposób biorąc pod uwagę sprawność hamowania na mokrej drodze. Przyczepność określana jest w zakresie od A (najlepsza) do F (najgorsza). Klasy D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. Droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 metrów dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).
Ostatnie oznaczenie to hałas emitowany przez oponę wyrażony w decybelach. Obok podana jest klasa głośności: jedna czarna fala oznacza oponę cicha, trzy czarne fale oponę czterokrotnie głośniejszą.
– Wyniki naszych badań pokazały, że z etykiet korzysta zaledwie co siódmy kupujący. Co ciekawe nie każdy ufa informacjom zawartym przez producenta na etykiecie. Głównymi zarzutami było według ankietowanych podejrzenie o zawyżanie danych przez producenta i brak możliwości zweryfikowania tych informacji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Warto oczywiście pamiętać, że informacje zawarte na etykietach to tylko część kryteriów, która definiuje jakość opony. Większość renomowanych producentów opisuje swoje produkty na podstawie kilkudziesięciu parametrów. Jednak normy europejskie nie nakazują informowania klientów o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning, a nawet o przyczepności podczas pokonywania zakrętów i trwałości produktu. Decydując o wyborze konkretnego modelu opony warto więc uzupełnić swoją wiedzę o wyniki testów niezależnych organizacji – dodaje.
Kiedy trzeba kupić nowe opony?
Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają, aby w przypadku opon letnich wartość ta nie była mniejsza niż 3 mm. Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.
Każda opona ma również określony czas użytkowania. Nie ma norm ustalających „termin ważności”, ale ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania. Wiek opony można sprawdzić na specjalnie nabitym owalu. Znajdują się na nim cztery cyfry – pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Producenci opon i specjaliści zalecają, aby zmienić opony z zimowych na letnie, gdy średnia temperatura dobowa powietrza znajdzie się powyżej 7 stopni Celsjusza.
Ogumienie dobieramy kierując się przede wszystkim zaleceniami producenta. Rozmiar opon przystosowanych do naszego samochodu znajdziemy w instrukcji obsługi lub specjalnej naklejce umieszczonej w samochodzie. W razie wątpliwości warto spytać o poradę ASO lub sprzedawcę.