sprawy społeczne transport

Jeździmy bezpieczniej. Eksperci prezentują nową mapę ryzyka drogowego

Jeździmy bezpieczniej. Eksperci prezentują nową mapę ryzyka drogowego
Na polskich drogach jest nieco bezpieczniej – wynika z nowo opracowanej mapy ryzyka drogowego. Zmniejszyła się długość czarnych odcinków, spadła też liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko

Data publikacji: 15.11.2011 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jeździmy bezpieczniej. Eksperci prezentują nową mapę ryzyka drogowego Kategoria: sprawy społeczne, transport

Na polskich drogach jest nieco bezpieczniej – wynika z nowo opracowanej mapy ryzyka drogowego. Zmniejszyła się długość czarnych odcinków, spadła też liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi.

Na polskich drogach jest nieco bezpieczniej – wynika z nowo opracowanej mapy ryzyka drogowego. Zmniejszyła się długość czarnych odcinków, spadła też liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi.

Znacząco spadła liczba odcinków krytycznych, czyli o najwyższym ryzyku, z 44 do zaledwie 13. W porównaniu z latami 2005-2007, na przestrzeni lat 2008-2010 liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych spadła o 18 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 21 proc.

Mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce już po raz czwarty przygotowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej. Studium powstało w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.

– Te pozytywne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym i pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego – informują autorzy mapy.

Oficjalna prezentacja mapy odbędzie się 15 listopada na warszawskich Targach Infrastruktura.

Więcej dróg o małego ryzyka

Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008–2010 pokazuje, że już 11 proc. długości dróg krajowych spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP, jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych. To o 7 proc. więcej niż w latach 2005-2007.

42 proc. długości dróg krajowych to czarne odcinki, a więc te o najwyższym poziomie ryzyka. Długość tych odcinków zmniejszyła się o 19 proc. (3 tys. km) w stosunku do okresu 2005-2007.

A to już wiesz?  Trzykrotny rajdowy Mistrz Polski dołącza do ekipy testującej Hyundaia i20 WRC

76 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki. To 10 proc. mniej niż w latach 2005-2007.

55 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych miało miejsce na „czarnych odcinkach”. To o 16 proc. mniej niż w latach 2005-2007.

Mniej ofiar śmiertelnych

W badanym okresie (2008-2010) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 10,6 tys. ciężkich wypadków, w których zginęło 4,7 tys. osób i 9,3 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,5 mld zł. W stosunku do okresu 2005-2007 liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych spadła o 18 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 21 proc., choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 6 proc.

Znacząco spadła liczba odcinków krytycznych (o najwyższym ryzyku) z 44 do zaledwie 13. 

Na szczególną uwagę administracji drogowej zasługuje 7 odcinków, które w ostatnich trzech okresach analizy uznano za odcinki krytyczne: Warszawa – Mińsk Mazowiecki,  Mińsk Mazowiecki – Kałuszyn, Kurów – Lublin,  Lubartów – Lublin, Wałbrzych – Świebodzice, Nowy Targ – Zakopane oraz Kielce –Wola Jachowa.

Najbezpieczniej na A1 i A2

Wciąż najwięcej dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka odnotowano w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim. Najmniej  – w województwie wielkopolskim.

Najbardziej niebezpiecznymi są odcinki na drogach: 35, 7 oraz 2, a najbardziej bezpiecznymi autostrady A2 i A1.

Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.

Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o dane policyjne. W ramach Programu EuroRAP, oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego, opracowano również mapy ryzyka indywidualnego w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków, m.in.: najechanie na pieszego, nadmierna prędkość, zderzenie czołowe czy wypadnięcie z drogi. Wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej: www.EuroRAP.pl. Ponadto na stronie eurorap.targeo.pl dostępna jest mapa interaktywna z możliwością przełączania warstw obrazujących różne rodzaje ryzyka i okresy, których dotyczy badanie.

A to już wiesz?  Linie Emirates dokonują przełomu w druku przestrzennym części do samolotów

 

Holendrzy mogą być dumni

Z opublikowanego w br. przez EuroRAP Europejskiego Atlasu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego atlas.eurorap.org wynika, że na 42 proc. europejskiej sieci drogowej występuje nieakceptowalny poziom ryzyka. Najwyższe ryzyko jest w Bośni i Hercegowinie, Grecji oraz Polsce. Wśród państw osiągających najlepsze standardy bezpieczeństwa jest Holandia. Aż 88 proc. tamtejszych dróg zakwalifikowano do najniższego poziomu ryzyka.

Więcej: wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej: www.EuroRAP.pl.

  źródło: Biuro Prasowe Politechnika Gdańska Załączniki: Jeździmy bezpieczniej. Eksperci prezentują nową mapę ryzyka drogowego sprawy społeczne, transport - Na polskich drogach jest nieco bezpieczniej – wynika z nowo opracowanej mapy ryzyka drogowego. Zmniejszyła się długość czarnych odcinków, spadła też liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi. Hashtagi: #sprawy społeczne #transport

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy