finanse transport

Kontrola głębokości bieżnika to nie wszystko – nasze fachowe porady zapewnią Ci bezpieczną jazdę w sezonie zimowym

Kontrola głębokości bieżnika to nie wszystko – nasze fachowe porady zapewnią Ci bezpieczną jazdę w sezonie zimowym
Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet

Data publikacji: 07.11.2018 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kontrola głębokości bieżnika to nie wszystko – nasze fachowe porady zapewnią Ci bezpieczną jazdę w sezonie zimowym Kategoria: transport, ekonomia/biznes/finanse

Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet samochodu.

Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet samochodu.

Przed nadejściem sezonu zimowego upewnij się, że Twoje opony są w odpowiednim stanie. Do sprawdzenia głębokości bieżnika wystarczy Ci moneta o wartości 2 euro. O wiele łatwiejszym sposobem jest jednak kontrola wskaźnik zużycia bieżnika (DSI), w który wyposażone są wszystkie opony marki Nokian Tyres. Jest to szereg cyfr znajdujących się na bieżniku opony, które ulegają stopniowemu zatarciu w miarę zużywania się opony. Największa widoczna cyfra wskazuje na aktualną wysokość rzeźby bieżnika.

Głębokość bieżnika jest szczególnie ważna w czasie jazdy po błocie pośniegowym, podczas gdy na śliskiej nawierzchni większe znaczenie ma stan lameli.

Kontroluj stan swoich opon

W przypadku bezkolcowych opon zimowych decydujące znaczenie dla przyczepności mają rzeźba bieżnika oraz materiał, z których wykonane jest ogumienie. Dlatego właśnie szczególną uwagę należy zwracać na lamele oraz rowki znajdujące się na powierzchni opony. Ostre krawędzie lameli oraz miękka mieszanka gumowa, z której zrobione są opony odgrywają tutaj decydującą rolę. Jeśli lamele są płytkie i nieelastyczne, a ich krawędzie zaokrąglone oznacza to, że opona nie będzie w stanie zagwarantować odpowiedniej przyczepności.

A to już wiesz?  10 000 Mitsubishi Outlanderów PHEV sprzedanych w Norwegii

Pod uwagę należy wziąć również fakt, że obecnie większość aut posiada napęd przedni, a ich waga oraz moc silnika są znacznie większe w porównaniu do wcześniejszych modeli. Co więcej, agresywny styl jazdy prowadzi do szybszego zużywania się ogumienia. Pamiętaj o rotacji opon pomiędzy przednią i tylną osią co 6000-8000 km, aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu oraz kontroli ciśnienia powietrza przy każdej zmianie opon.

W pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednie ciśnienie

Pojawienie się pierwszych nocnych przymrozków to dobry moment, aby zmienić opony na zimowe. Dzięki temu unikniemy niebezpieczeństw związanych z zalegającym na jezdniach o poranku szronem. Chcąc samodzielnie zmienić opony pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej ostrożności. Nawet jeden fałszywy ruch może doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony lub jej poluzowania się w czasie jazdy.

Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową zwraca uwagę, że na przykład opony kierunkowe muszą być zamontowane w odpowiednią stronę. Charakterystycznym elementem bieżnika tego typu opon są skośne rowki, które muszą obracać się w określonym przez producenta kierunku. Nieprawidłowe zamontowanie opony spowoduje znaczne ograniczenie przyczepności szczególnie ważnej w wymagających zimowych warunkach.

„O odpowiednie ciśnienie powietrza najlepiej zadbać jeszcze przed zamontowaniem opon zimowych. Bardzo często kierowcy oddają auto do warsztatu w celu sprawdzenia ciśnienia w oponach zimowych już po ich założeniu. Może to jednak doprowadzić do uszkodzenia ogumienia w drodze do warsztatu, na przykład w sytuacji, gdy poziom ciśnienia w dwóch oponach jest wyjątkowo niski” – ostrzega Dražík.

Jeśli felgi w Twoim aucie montowane są za pomocą nakrętek stożkowych zwróć uwagę, aby były one skierowane do wewnątrz. Pamiętaj także o przeniesieniu pierścieni centrujących do opon zimowych. Ich brak może doprowadzić do wystąpienia wibracji kół.

Chociaż zmiana opon to dość skomplikowany proces najszybciej opanujesz go dzięki praktyce.

A to już wiesz?  90 dni do Euro2012 – Pomoc na drodze nie tylko po wypadku

“Rozpocznij od naśladowania kogoś, kto ma wprawę i wie co robi, a przekonasz się, że nie jest to taż tak trudne jak mogłoby się wydawać” – komentuje Dražík.

Jeśli jednak czujesz, że samodzielna zmiana opon wykracza poza Twoje możliwości, zwróć się o pomoc do profesjonalistów.

„Zmiana opon szczególnie w najnowszych modelach samochodów nie jest łatwym zadaniem. Opony mają coraz większe rozmiary w związku z czym cały proces wymaga dużo miejsca i siły” – mówi Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową.

Klienci sieci Vianor korzystający z usługi Hotel dla Opon są powiadamiani jeszcze przed sezonem, w którym momencie najlepiej będzie zmienić opony. Profesjonalny warsztat samochodowy zadba nie tylko o wymianę opon, ale także kontrolę stopnia zużycia tak, aby kierowcy mogli mieć pewność, że ich ogumienie jest bezpieczne a oni sami nie łamią przepisów prawa.

Wskazówki dotyczące zmiany opon

Zrób test monety: Włóż monetę o wartości 2 euro pomiędzy rowki bieżnika. Jeśli srebrna krawędź wystaje ponad bieżnik oponę taką należy wymienić. Srebrna krawędź monety ma szerokość 4 mm, podczas gdy wymagana głębokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm.
Wszystkie opony marki Nokian Tyres wyposażone są w wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) pozwalający skontrolować stan opony. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie głębokości głównych rowków opony wskazujących na stopień zużycia bieżnika.
Zaopatrz się w klucz do kół samochodowych, klucz dynamometryczny i dobry podnośnik. Lewarek wchodzący w skład wyposażenia samochodu nie jest przeznaczony do wielokrotnego stosowania.
Sprawdź punkty podparcia oraz zalecany poziom ciśnienia w oponach w instrukcji pojazdu. Ciśnienie w oponach zimowych powinno być o 0,2 bara wyższe niż w oponach letnich.
Opony należy zmieniać na twardej i równej powierzchni.
Jeśli obręcze kół w Twoim pojeździe są wykonane ze stopów lekkich pamiętaj o dokręcaniu nakrętek co 100-200 km.
Co 6000-8000 km rotuj opony pomiędzy osią napędową i wleczoną; zapamiętaj układ opon przed ich zdjęciem.

A to już wiesz?  Trzy nowe kierunki w ofercie A380, trzy kontynenty w jeden dzień - Emirates świętują otwarcie kolejnych połączeń obsługiwanych przez A380

Porad udzielał Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową. źródło: Biuro Prasowe Nokian Tyres Załączniki: Kontrola głębokości bieżnika to nie wszystko – nasze fachowe porady zapewnią Ci bezpieczną jazdę w sezonie zimowym transport, ekonomia/biznes/finanse - Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet samochodu. Hashtagi: #transport #ekonomia/biznes/finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy