Data publikacji: 07.11.2018 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kontrola głębokości bieżnika to nie wszystko – nasze fachowe porady zapewnią Ci bezpieczną jazdę w sezonie zimowym Kategoria: transport, ekonomia/biznes/finanse
Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet samochodu.
Zanim zmienisz opony na zimowe pamiętaj, aby sprawdzić głębokość bieżnika oraz stan lameli. Możesz nauczyć się samodzielnie zakładać opony jednak jest to proces, który wymaga odpowiedniej precyzji i skupienia. Zbytni pośpiech może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony, a nawet samochodu.
Przed nadejściem sezonu zimowego upewnij się, że Twoje opony są w odpowiednim stanie. Do sprawdzenia głębokości bieżnika wystarczy Ci moneta o wartości 2 euro. O wiele łatwiejszym sposobem jest jednak kontrola wskaźnik zużycia bieżnika (DSI), w który wyposażone są wszystkie opony marki Nokian Tyres. Jest to szereg cyfr znajdujących się na bieżniku opony, które ulegają stopniowemu zatarciu w miarę zużywania się opony. Największa widoczna cyfra wskazuje na aktualną wysokość rzeźby bieżnika.
Głębokość bieżnika jest szczególnie ważna w czasie jazdy po błocie pośniegowym, podczas gdy na śliskiej nawierzchni większe znaczenie ma stan lameli.
Kontroluj stan swoich opon
W przypadku bezkolcowych opon zimowych decydujące znaczenie dla przyczepności mają rzeźba bieżnika oraz materiał, z których wykonane jest ogumienie. Dlatego właśnie szczególną uwagę należy zwracać na lamele oraz rowki znajdujące się na powierzchni opony. Ostre krawędzie lameli oraz miękka mieszanka gumowa, z której zrobione są opony odgrywają tutaj decydującą rolę. Jeśli lamele są płytkie i nieelastyczne, a ich krawędzie zaokrąglone oznacza to, że opona nie będzie w stanie zagwarantować odpowiedniej przyczepności.
Pod uwagę należy wziąć również fakt, że obecnie większość aut posiada napęd przedni, a ich waga oraz moc silnika są znacznie większe w porównaniu do wcześniejszych modeli. Co więcej, agresywny styl jazdy prowadzi do szybszego zużywania się ogumienia. Pamiętaj o rotacji opon pomiędzy przednią i tylną osią co 6000-8000 km, aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu oraz kontroli ciśnienia powietrza przy każdej zmianie opon.
W pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednie ciśnienie
Pojawienie się pierwszych nocnych przymrozków to dobry moment, aby zmienić opony na zimowe. Dzięki temu unikniemy niebezpieczeństw związanych z zalegającym na jezdniach o poranku szronem. Chcąc samodzielnie zmienić opony pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej ostrożności. Nawet jeden fałszywy ruch może doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony lub jej poluzowania się w czasie jazdy.
Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową zwraca uwagę, że na przykład opony kierunkowe muszą być zamontowane w odpowiednią stronę. Charakterystycznym elementem bieżnika tego typu opon są skośne rowki, które muszą obracać się w określonym przez producenta kierunku. Nieprawidłowe zamontowanie opony spowoduje znaczne ograniczenie przyczepności szczególnie ważnej w wymagających zimowych warunkach.
„O odpowiednie ciśnienie powietrza najlepiej zadbać jeszcze przed zamontowaniem opon zimowych. Bardzo często kierowcy oddają auto do warsztatu w celu sprawdzenia ciśnienia w oponach zimowych już po ich założeniu. Może to jednak doprowadzić do uszkodzenia ogumienia w drodze do warsztatu, na przykład w sytuacji, gdy poziom ciśnienia w dwóch oponach jest wyjątkowo niski” – ostrzega Dražík.
Jeśli felgi w Twoim aucie montowane są za pomocą nakrętek stożkowych zwróć uwagę, aby były one skierowane do wewnątrz. Pamiętaj także o przeniesieniu pierścieni centrujących do opon zimowych. Ich brak może doprowadzić do wystąpienia wibracji kół.
Chociaż zmiana opon to dość skomplikowany proces najszybciej opanujesz go dzięki praktyce.
“Rozpocznij od naśladowania kogoś, kto ma wprawę i wie co robi, a przekonasz się, że nie jest to taż tak trudne jak mogłoby się wydawać” – komentuje Dražík.
Jeśli jednak czujesz, że samodzielna zmiana opon wykracza poza Twoje możliwości, zwróć się o pomoc do profesjonalistów.
„Zmiana opon szczególnie w najnowszych modelach samochodów nie jest łatwym zadaniem. Opony mają coraz większe rozmiary w związku z czym cały proces wymaga dużo miejsca i siły” – mówi Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową.
Klienci sieci Vianor korzystający z usługi Hotel dla Opon są powiadamiani jeszcze przed sezonem, w którym momencie najlepiej będzie zmienić opony. Profesjonalny warsztat samochodowy zadba nie tylko o wymianę opon, ale także kontrolę stopnia zużycia tak, aby kierowcy mogli mieć pewność, że ich ogumienie jest bezpieczne a oni sami nie łamią przepisów prawa.
Wskazówki dotyczące zmiany opon
Zrób test monety: Włóż monetę o wartości 2 euro pomiędzy rowki bieżnika. Jeśli srebrna krawędź wystaje ponad bieżnik oponę taką należy wymienić. Srebrna krawędź monety ma szerokość 4 mm, podczas gdy wymagana głębokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm.
Wszystkie opony marki Nokian Tyres wyposażone są w wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) pozwalający skontrolować stan opony. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie głębokości głównych rowków opony wskazujących na stopień zużycia bieżnika.
Zaopatrz się w klucz do kół samochodowych, klucz dynamometryczny i dobry podnośnik. Lewarek wchodzący w skład wyposażenia samochodu nie jest przeznaczony do wielokrotnego stosowania.
Sprawdź punkty podparcia oraz zalecany poziom ciśnienia w oponach w instrukcji pojazdu. Ciśnienie w oponach zimowych powinno być o 0,2 bara wyższe niż w oponach letnich.
Opony należy zmieniać na twardej i równej powierzchni.
Jeśli obręcze kół w Twoim pojeździe są wykonane ze stopów lekkich pamiętaj o dokręcaniu nakrętek co 100-200 km.
Co 6000-8000 km rotuj opony pomiędzy osią napędową i wleczoną; zapamiętaj układ opon przed ich zdjęciem.
Porad udzielał Martin Dražík, Product manager Nokian Tyres na Europę Środkową. źródło: Biuro Prasowe Nokian Tyres Załączniki: Hashtagi: #transport #ekonomia/biznes/finanse