Data publikacji: 28.01.2020
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Mapa dla ciężarówek
Kategoria: ,
Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie
Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie
Proces projektowania podróży jest jednym z najistotniejszych elementów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki dobrze zaplanowanym trasom przejazdów TIRów, w skali roku przewoźnik może zaoszczędzić nawet 15 proc. na kosztach paliwa. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie odpowiednich map i technologii, które ułatwią wyznaczenie trasy odpowiedniej dla ciężarówek.
Nawigacja dla ciężarówek to za mało
„Tir wjechał w wiadukt”[1] informują tytuły medialnych komunikatów m.in. z Gdańska, Łodzi, Warszawy, (…) traktujące o pojazdach ciężarowych, których wysokość nie pozwoliła pokonać obranej trasy. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy taka informacja pojawiła się na ponad dwóch tysiącach polskojęzycznych stron www. Więc jak się okazuje – nadzieja, że droga wyznaczona przez tradycyjny GPS pozwoli ciężarówce na swobodny przejazd może okazać się złudna. By brutalnie nie przekonać się o ograniczeniach infrastrukturalnych względem swojej floty, warto rozważyć wyposażenie logistyka w system zawierający mapę ciężarową. Pozwoli ona na precyzyjne wyznaczenie korytarza, uwzględniając: wysokość i szerokość pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, nacisk na osie czy ograniczenia dotyczące przewozów ADR.
Mapa dla ciężarówek – oszczędność czasu i pieniędzy
Mapy z atrybutami ciężarowymi znajdujące się w rozwiązaniach telematycznych pozwalają zaoszczędzić nawet kilkanaście procent na kosztach paliwa. Planowanie z uwzględnieniem tych danych znacznie usprawnia procesy planowania tras.– mówi Marta Staniszewska, specjalista ds. wdrożeń i szkoleń marki GBOX.
Rys.1. Założenia pojazdu klienta marki GBOX oraz wyliczenie oszczędności wynikającej z zastosowania narzędzi telematycznych.
Oprac: GBOX
Kluczowym celem każdego właściciela firmy transportowej jest organizacja optymalnego i efektywnego przewozu z uwzględnieniem czasu i kilometrów niezbędnych do jego realizacji. Jeszcze do niedawna do jego realizacji wystarczała standardowa nawigacja dla samochodów osobowych. Jednak zmiany technologiczne i infrastrukturalne spowodowały, że dynamiczny rozwój branży transportowej, narzędzi i możliwości – w tym systemów telematycznych – daje możliwości dokładniejszej i bardziej ekonomicznej dla przewoźnika realizacji frachtu. Taki system uwzględnia wszelkie ograniczenia dla większych pojazdów, co pozwala od razu na obranie optymalnej trasy, bez ryzyka nadrabiania kilometrów z powodu np. wiaduktu o niższej wysokości, niż naczepa, czy też ograniczeń wagowych.
Mapy tradycyjne vs. mapy dla ciężarówek
Narzędzia, które wykorzystują mapy dla samochodów ciężarowych, są w stanie zaplanować trasę uwzględniając te czynniki, dzięki czemu kierowcy unikną problemów wynikających z ograniczeń infrastruktury – dodaje Marta Staniszewska, GBOX
Rys. 2. Mapa dla osobówek vs. mapa dla ciężarówek
Mapa dla osobówek
Mapa dla ciężarówek
Szacowany czas podróży
+
+
Wskazanie dopuszczalnej DMC
–
+
Wskazanie dopuszczalnego nacisku na osie
–
+
Wskazanie dopuszczalnej wysokości pojazdu
–
+
Wskazanie dopuszczalnej szerokości pojazdu
–
+
Długość wyznaczonej trasy
+
+
Możliwość oznaczenia / etykietowania pojazdów
+
+
Wskazanie ograniczeń dla pojazdów ADR
–
+
Widok satelitarny
+
+
Możliwość utworzenia POI
+
+
Informacja o odległości do pojazdów
+
+
Oprac: GBOX
Kontrola położenia pojazdów i nie tylko…
Przewoźnicy, którzy korzystają z naszych narzędzi wyposażonych w mapy dla ciężarówek podkreślają, że monitorowanie realizacji przewozu jest dla nich bardzo cenne, gdyż dzięki temu mogą na bieżąco szacować czas dotarcia do celu. Często używają informacji o dokładnej lokalizacji na widoku satelitarnym i podglądu Street View. Ponadto klienci, których flota posiada komputery pokładowe, mają możliwość przesyłania wytyczonego korytarza (już z uwzględnieniem atrybutów ciężarowych) bezpośrednio do nawigacji, z której korzysta kierowca, co znacznie usprawnia wewnętrzne procesy – poprzez m. in. skrócenie czasu dojazdu do miejsca docelowego – mówi Marta Staniszewska.
Rys. 3. Pogląd na mapę dla ciężarówek w systemie GBOX
Źródło: GBOX
Bezpieczeństwo floty – kosztowne i ryzykowne błędy
Dzięki mapie dla ciężarówek, osoba planująca trasę otrzymuje realną, aktualną informację na temat ograniczeń, utrudnień, które może napotkać pojazd ze względu na swoje atrybuty. Pomaga to w dookreśleniu problemu i rozwiązaniu go za pomocą wytyczenia nowego korytarza.
Konsekwencją posługiwania się mapą przeznaczoną dla pojazdów osobowych może być pokierowanie trucka drogą, której pojazd nie będzie w stanie pokonać. Mapa uwzględniająca wysokość, szerokość, maksymalny ciężar, czy też inne obostrzenia dla większych pojazdów – ogranicza praktycznie do minimum możliwość popełnienia błędu. Dzięki funkcji bieżącego monitorowania realizacji przewozu, istnieje możliwość szybkiego reagowania na wszelkie odchylenia takie jak zjechanie z trasy
Wprowadzenie zmian w przedsiębiorstwie na rzecz map z uwzględnieniem atrybutów ciężarowych może początkowo wymagać wdrożenia pracowników biura, jak i kierowców ich przestawienia się” na nowe rozwiązanie. Jednak rzeczywiste korzyści są widoczne niemalże od razu – przy planowaniu pierwszej podróży. Logistycy i kierowcy docenią szereg ułatwień, zaś właściciele firm dostrzegą oszczędności i usprawnienie procesów i zarządzania przejazdami.
– Współczesne przedsiębiorstwa transportowe stoją przed szeregiem wyzwań, przy których wsparciem są inteligentne rozwiązania telematyczne – oparte o odpowiednie mapy. Dzięki nim, już wkrótce obrazki takie jak zakleszczona pod mostem naczepa TIR’a będzie można obejrzeć jedynie jako instalację artystyczną na gdańskim Dolnym Mieście[2] w postaci LKW Gallery – podsumowuje Marta Staniszewska z GBOX.
[1] https://gp24.pl/tir-nie-zmiescil-sie-pod-wiaduktem-przy-ulicy-poniatowskiego-zdjecia/ga/c1-14159471/zd/36091089
[2] https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/TIR-pod-wiaduktem-ma-ozywic-Dolne-Miasto-n28647.html
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: