Data publikacji: 10.09.2019 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: #PocztaPolskaLokalnie: wyznaczona przez Państwo Kategoria: transport, transport
Poczta Polska od czterech lat jest operatorem wyznaczanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Poczta Polska od czterech lat jest operatorem wyznaczanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Poczta Polska jako jedyna firma w kraju miała i ma obecnie infrastrukturę, która pozwala jej pełnić tę funkcję – zarówno pod kątem świadczenia usług powszechnych, jak też innych zadań związanych ze współpracą na linii państwo-operator.
Trudno dziś wyobrazić sobie firmę prywatną, która jest w stanie wyłożyć ogromne środki na budowę sieci placówek, która spełniłaby wymagania stawiane przed operatorem wyznaczonym. Tym bardziej, że funkcjonowanie części z nich biznesowo nie ma żadnego uzasadnienia.
– Unijne dyrektywy bardzo precyzyjnie określają zadania i obowiązki, jakie nałożone są na operatora wyznaczonego. Wśród najważniejszych można wymienić: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagraniczne do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Operator wyznaczony został zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych – powinny być to urzędy, filie lub agencje. Jedna stała placówka powinna przypadać na 6 tys. mieszkańców na terenie miast i na 85 km kw. na wsi. Dodatkowo operator musi utrzymywać przynajmniej jedną placówkę w każdej gminie.
– Czasem są to placówki nierentowne, które w warunkach czysto biznesowych zostałyby zlikwidowane. Każda placówka to koszt związany z wyposażeniem, utrzymaniem, remontem i modernizacją, a także koszt pracownika obsługi klienta – wyjaśnia Justyna Siwek z Poczty Polskiej
Poczta musi również świadczyć m.in. usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnić dostęp do poczty osobom z niepełnosprawnościami, współdziałać ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizować pocztę polową.
Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej w swoim raporcie o stanie rynku pocztowego w 2018 roku, Poczta Polska zrealizowała w minionym roku 565,3 mln usług powszechnych. Największą część w segmencie usług powszechnych stanowiły przesyłki listowe, których udział wyniósł 98,4 proc. wolumenu ogółem.
Skala firmy i liczba pracowników, ponad 80 tysięcy osób, generują ogromne koszty, które Poczta – mimo pełnienia istotnej roli społecznej – ponosi sama.
źródło: Biuro Prasowe Poczta Polska Załączniki: Hashtagi: #transport #transport