Data publikacji: 28.02.2017 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Ponad połowa MŚP finansuje inwestycje leasingiem Kategoria: technologie, transport
Ponad połowa MŚP finansuje inwestycje leasingiem
Ponad połowa MŚP finansuje inwestycje leasingiem
W sektorze MŚP wracają nastroje do inwestowania, a co za tym idzie do korzystania z finansowania zewnętrznego. Z „Barometru EFL[1]” wynika, że w I kwartale br. ponad trzy razy więcej przedsiębiorców oczekuje wzrostu finansowania zewnętrznego w ich firmach, niż jego obniżenia (17,1% vs. 5%). Najchętniej wykorzystywanym instrumentem finansowym pozostaje leasing – wybiera go 55,3% firm. Biorąc pod lupę branże, swoje inwestycje leasingiem finansują najczęściej firmy transportowe (69,5%), produkcyjne (66%), budowlane (63,3%) i HoReCa (58,8%).
– Od początku tego roku dolatuje do nas coraz więcej jaskółek, które zwiastują nadejście wiosny w polskiej gospodarce. Mam tutaj na myśli zarówno obiektywne wskaźniki makroekonomiczne jak dane GUS za styczeń dotyczące rosnącej rok do roku sprzedaży detalicznej czy produkcji przemysłowej jak i subiektywne opinie i plany samych przedsiębiorców, o które zapytaliśmy w ramach naszego kwartalnego badania. Z pierwszego w tym roku „Barometru” wynika, że niemal jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorców zamierza więcej inwestować w I kwartale, najwięcej od początku 2015 roku. Czyli sektor MŚP uważa, że najgorsze już za nim i kluczowe dla krajowej gospodarki jest utrzymanie tej dynamiki w całym roku. A warunkiem do stworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi biznesu jest dostęp do finansowania zewnętrznego, którego do rozwoju swojego biznesu potrzebuje już co szósta firma – podkreśla Radosław Kuczyński, prezes EFL.
1 / 3
Im większa firma tym częściej korzysta z leasingu
Podstawowe źródło finansowania sektora MŚP to środki własne (76,7% wskazań). Jednak, biorąc pod uwagę zewnętrzne wsparcie, leasing kolejny kwartał dominuje nad kredytem bankowym – 55,3% vs. 50,6%. Tylko co siódma firma korzysta z ubezpieczenia majtku firmy (14,2%), a 7,3% z faktoringu.
Niezmiennie widać wyraźną tendencję w korzystaniu z instrumentów finansowych spoglądając na wielkość podmiotów. Zgodnie z nią, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 42,3% zarządzających bazuje na leasingu, to wśród małych ten odsetek wynosi 59,7%, a wśród średnich podmiotów 2/3 przedsiębiorców finansuje swoją działalność leasingiem. Wynik ten koresponduje z największym optymizmem wśród „średniaków” dotyczącym planów inwestycyjnych na najbliższe miesiące.
Transport, produkcja, budowlanka i HoReCa z leasingiem za pan brat
Każda branża ma swój własny zestaw źródeł finansowych. Główną uwagę zwracają cztery branże, których przedstawiciele najczęściej do finansowania swoich inwestycji wykorzystują leasing. Są to branża transportowa (69,5%), produkcyjna (66%), budowlana (63,3%) i HoReCa (58,8%). Wyraźnie większe znaczenie środków własnych, a mniejsze leasingu i kredytu bankowego, widać natomiast w branży usługowej – 82% stawia na gotówkę, 48,2% na leasing, a 46,8% na kredyt. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w handlu, gdzie tylko 40,5% firm decyduje się na kredyt, a 37,1% na leasing.
Warto także zwrócić uwagę na dużo większe zainteresowanie ubezpieczeniem majątku firmy w branży HoReCa. Decyduje się na nie aż 30% hoteli i restauracji, podczas gdy w budowlance ten odsetek wynosi 8,9%, a w handlu 11,2%.
Z rosnącym znaczeniem leasingu w finansowaniu inwestycji polskich firm mamy do czynienia w Polsce już od kilku lat. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że na koniec 2016 roku wartość aktywnego portfela branży leasingowej w kwocie 105,1 mld zł była tylko niewiele niższa od wartości salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (114,5 mld zł). – Ubiegły rok był siódmym z rzędu, który branża leasingowa zakończyła na plusie. Jeśli polska, a pośrednio europejska gospodarka, w najbliższych miesiącach przyspieszy tak jak wszyscy tego sobie życzymy, wzrost sektora leasingowego będzie się utrzymywał – mówi Radosław Kuczyński z EFL.
[1]„Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 3-10 lutego 2017 r. źródło: Biuro Prasowe EFL Załączniki: Hashtagi: #technologie #transport