Data publikacji: 08.04.2013 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Raport EY: Coraz większy optymizm wśród europejskich firm motoryzacyjnych Kategoria: transport, ekonomia/biznes/finanse
Badanie Europejskiego Sektora Motoryzacyjnego, przeprowadzone przez doradczą firmę Ernst & Young, pokazuje, że producenci aut i podzespołów w Czechach, Słowacji, Polsce i na Węgrzech oraz we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii z optymizmem patrzą w przyszłość. Niezależnie od kryzysu 38% firm zamierza zwiększać produkcję. Niemieccy producenci są jednak sceptyczni jeśli chodzi o Europę. Tylko 27% z nich widzi możliwość zwiększenia produkcji na Starym Kontynencie. Ale największe ograniczenia zapowiadają producenci w Hiszpanii – 32% z nich przewiduje spadek produkcji samochodów. Ponad połowa wszystkich badanych największy potencjał wzrostu sprzedaży widzi w segmencie „low-price” – aut w cenie do 15 tys. Euro.
Badanie Europejskiego Sektora Motoryzacyjnego, przeprowadzone przez doradczą firmę Ernst & Young, pokazuje, że producenci aut i podzespołów w Czechach, Słowacji, Polsce i na Węgrzech oraz we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii z optymizmem patrzą w przyszłość. Niezależnie od kryzysu 38% firm zamierza zwiększać produkcję. Niemieccy producenci są jednak sceptyczni jeśli chodzi o Europę. Tylko 27% z nich widzi możliwość zwiększenia produkcji na Starym Kontynencie. Ale największe ograniczenia zapowiadają producenci w Hiszpanii – 32% z nich przewiduje spadek produkcji samochodów. Ponad połowa wszystkich badanych największy potencjał wzrostu sprzedaży widzi w segmencie „low-price” – aut w cenie do 15 tys. Euro.
Z badania EY wynika, że Polska pozostaje ważnym kierunkiem inwestycyjnym dla producentów aut i podzespołów głównie ze względu na konkurencyjne koszty produkcji. 7% badanych wskazało Polskę jako kraj z bardzo konkurencyjnymi kosztami produkcji, a 49% z konkurencyjnymi. Na pierwszym miejscu znalazły się Chiny, potem Indie, Czechy, Słowacja i Węgry.
Wykres: Jak oceniają Państwo konkurencyjność następujących rynków / hub’ów motoryzacyjnych pod względem obecnych kosztów produkcji?
Leszek Lerch, Partner w dziale Audytu i Dyrektor Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Ernst & Young, przyznaje: Wyniki badania pokazują, że polski przemysł motoryzacyjny ma już ugruntowaną pozycję w Europie i na świecie. Wysoka szósta pozycja pod względem konkurencyjności kosztów wytwarzania jest potwierdzana decyzjami o lokalizacji nowych inwestycji i, co ważniejsze, inwestorzy, którzy już prowadzą swoje przedsięwzięcia w naszym kraju bardzo często decydują się na reinwestycje powiększając swoje firmy działające w Polsce. Z pewnością kolejny krok to zdobywanie przez nasz kraj przewag konkurencyjnych ze względu na polską innowacyjność. W tym przypadku jeszcze trochę pracy przed nami. Są już pierwsze oznaki poprawy – kolejne firmy z sektora zakładają lub rozwijają swoje centra badań i rozwoju w Polsce.
Polska mało innowacyjna….
Tylko 3% respondentów wskazało nasz kraj jako konkurencyjny pod względem innowacyjności. Największą innowacyjnością mogą za to pochwalić się Niemcy (44% badanych wskazało jako bardzo innowacyjne i 37% jako innowacyjne), potem Japonia (wskazana odpowiednio przez 24 i 41% respondentów) oraz Korea Południowa (20 i 41%). Bardziej konkurencyjni pod względem innowacji okazali się także nasi sąsiedzi – Czechy, Słowacja i Rosja.
… ale za to bardzo produktywna
Podobnie Polska jest postrzegana jeśli chodzi o jakość produktów. Zmienia się natomiast pierwsza trójka. Obok Niemiec i Japonii na miejscu trzecim pojawiła się Szwecja zastępując Koreę Południową. Produktywność naszego przemysłu motoryzacyjnego została oceniona jako bardzo konkurencyjna przez 5% respondentów, a jako konkurencyjna przez 31%. W tej kategorii Polska wyprzedziła takie kraje jak Słowacja, Węgry, Rosja czy Turcja.
Redukcje we Włoszech nieuniknione
Tylko 20% europejskich firm motoryzacyjnych planuje zwiększenie zatrudnienia w Europie. Chętniej stworzą nowe miejsca pracy poza nią – deklaruje to 28% badanych. Ponad 60% menadżerów firm motoryzacyjnych twierdzi, że w 2013 roku zatrudnienie pozostanie na tym samym poziomie. Najgorsza sytuacja jest we Włoszech. Tam tylko 7% przedsiębiorstw planuje zatrudnienie nowych pracowników, a aż 37% chce zredukować ich liczbę. Jedną z metod utrzymania obecnego poziomu zatrudnienia jest wprowadzanie przez firmy motoryzacyjne skróconego czasu pracy – 47% albo już przyjęło takie rozwiązanie albo je planuje.
Więcej środków na R&D
Niepewna sytuacja gospodarcza wymusza na sektorze motoryzacyjnym wprowadzanie oszczędności. Jednak nie obejmują one badań i rozwoju. 33% wszystkich firm oraz 40% niemieckich zamierza zwiększyć nakłady na swoje departamenty R&D, a 60% pozostawia je bez zmian.
Rok 2013 i może jeszcze następny dla całego sektora motoryzacyjnego w Europie nie będzie najłatwiejszym. Szczególnie martwi bardzo duży spadek sprzedaży samochodów we Włoszech, tradycyjnego, dużego odbiorcy samochodów produkowanych w Polsce. Zauważalne są też pierwsze symptomy spadku sprzedaży nowych samochodów w Niemczech, najważniejszego rynku Europy. Rynek ogólnoświatowy w dalszym ciągu się rozwija. Przoduje Ameryka, Chiny oraz Indie. Miejmy nadzieję, że wzrosty produkcji i sprzedaży wrócą szybko do Europy – dodaje Leszek Lerch.
Badanie Europejskiego Sektora Motoryzacyjnego objęło 300 firm działających w Europie. 15% wśród nich to producenci samochodów, a 85% to dostawcy. Rozmowy przeprowadzono w styczniu 2013 roku, we współpracy z niemiecką firmą badawczą Valid Research.
źródło: Biuro Prasowe EY Załączniki: Hashtagi: #transport #ekonomia/biznes/finanse