Leasing samochodów w polskich firmach: raport Oferteo.pl
Według GUS blisko 2/3 umów leasingowych (63,8%) podpisanych w roku 2013 związanych było z leasingiem pojazdów drogowych. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania floty samochodowej w firmach, co przekłada się na zapytania ofertowe składane w Oferteo.pl – serwisie łączącym osoby poszukujące produktów i usług wraz z ich dostawcami. Jak wynika z analizy serwisu, polskie firmy są najczęściej zainteresowane używanymi samochodami osobowymi, a umowę chcą podpisać na okres 4-6 lat.
Auta osobowe najpopularniejszym wyborem
Analiza zapytań ofertowych przeprowadzona przez Oferteo.pl pokazuje, że zainteresowanie samochodami osobowymiwyrażablisko 2/3 firm (65,50% zapytań). W drugiej kolejności przedsiębiorstwazamierzają zainwestować w leasing auta dostawczego (18,52%), natomiast zapotrzebowanie na samochody ciężarowezgłasza co dziesiąta (10,29%) firma.
Firmy wolą leasingować pojazdy używane
Warunki leasingu różnią się w zależności od stanu samochodu, dlatego firma musi najpierw podjąć decyzję, czy chce zainwestować w autonowe czy używane – w drugim przypadku koszty leasingu są zwykle wyższe. Według Oferteo.pl, blisko 2 razy więcej firm pyta właśnie o samochody używane (62,10% pytających w stosunku do 33,77% poszukujących aut nowych) – dane dotyczą zarówno aut osobowych, ciężarowych jak i dostawczych. Procent kupujących nowe samochody jest najwyższy w przypadku aut osobowych.
Firmom zależy na wartościowych pojazdach
2/3 przedsiębiorców składających w Oferteo.pl zapytania o leasing nowych samochodów osobowych chce zaopatrzyć się w pojazdy o wartości 30-100 tysięcy (36,95% interesuje się pojazdami o wartości 60-100 tysięcy, a 33,99% samochodami o wartości 30-60 tysięcy złotych).
W przypadkusamochodów dostawczych inwestujące firmy poszukują nowych pojazdów o wartości między 60 a 100 tysięcy (53,06% firm) oraz używanych o wartości do 30 tysięcy lub od 30 do 100 tysięcy złotych (odpowiednio 46,67% oraz 44,76%).
W kategorii samochodów ciężarowych wskazywana przez firmy wartość kupowanych pojazdów przekracza 100 tysięcy złotych (45,83% firm w przypadku nowych autoraz 40% dla używanych).
Światowe marki pojazdów do 7 lat
Analiza zapotrzebowania na nowe samochody osobowepokazuje, że najczęściej poszukiwane marki to: Skoda, Volkswagen i Mazda, a w przypadku samochodów używanych prym wiodą: BMW, Volkswageny i Fordy. Najpopularniejsze roczniki używanych osobówek to 2008, 2009 i 2011.
Firmy poszerzające swoją flotę o nowe samochody dostawcze są zainteresowane przede wszystkim markami Fiat i Renault. W przypadku pojazdów używanych, oprócz wymienionych powyżej, popularne są jeszcze autamarki Volkswagen, a najczęściej wybieranymi rocznikami są 2008, 2010 i 2011.
Firmy zamierzające leasingować nowe samochody ciężarowe preferują marki Iveco i Scania. W przypadku używanych pojazdów zapytania dotyczą najczęściej marek DAF i Renault z roczników 2007 i 2008.
Na początek inwestycja do 5% wartości auta
Według deklaracji firm składających zapytania ofertowe o leasing pojazdów, najbardziej pożądany sposób rozliczenia to wpłata niewielkiego wkładu własnego w wysokości do 5% wartości samochodu. Taką kwotę chce zainwestować aż 65,22% firm zainteresowanych samochodami dostawczymi.W przypadku używanych aut osobowych deklarowana jest nieco wyższawpłata początkowa w wysokości 5-20%, którą chce wpłacić 37,16% firm. Jako żewysokość wkładu własnego może wpłynąć na obniżenie miesięcznych rat, niektóre firmy są gotowe na zainwestowanie na początku nawet 20 lub więcej procentwartości pojazdu. Do grupy tej należy32% firm zaopatrujących się w nowy samochód ciężarowy oraz 28,85% firm poszukujących nowego autaosobowego.
Płatności rat leasingowych rozłożone na 4-6 lat
Analiza Oferteo.pl pokazuje, że firmy najbardziej zainteresowane są podpisaniem umowy z firmą leasingową na 4-6 lat – tak deklaruje około połowa firm, niezależnie od tego, czy wybór pada na autonowe czy używane. Taki okres wydaje się dla nich optymalny po uwzględnieniu w budżecie stałych rat leasingowych i dajepewność zachowania bezpiecznej płynności finansowej firmy. W drugiej kolejności firmy są zainteresowane okresem leasingowania do 3 lat, natomiast zaledwie 9% łącznej liczby respondentów (9,08%) chce rozłożyć tę inwestycję na 7 i więcej lat.
Najczęściej samochody leasingują firmy na Mazowszu
Jak pokazuje analiza zapytań w Oferteo.pl, o leasing samochodów najczęściej pytają firmy z województwa mazowieckiego (22,72%), w dalszej kolejności – śląskiego (9,35%) i wielkopolskiego (8,28%). Dane te znajdują potwierdzenie w opracowaniu GUS zatytułowanym „Działalność przedsiębiorstw leasingowych w 2013 roku”, które wskazuje, że to właśnie w tych województwach najczęściej korzystano z usług leasingowych.
Poszukiwania w ostatniej chwili
Analiza zapytań składanych w Oferteo.pl pokazuje, że ¾ respondentów szuka firm leasingowych z wyprzedzeniem zaledwie jednego miesiąca lub z założeniem, że umowę podpisze tak szybko, jak to jest możliwe (76,21% zapytań). Pozostali szukają z wyprzedzeniem 3-miesięcznym lub nie mają jeszcze sprecyzowanego terminu, w którym chcieliby nabyć samochód.
Warunki finansowe liczą się najbardziej
„Leasing samochodu jest atrakcyjną formą finansowania floty samochodowej firm. Przeprowadzone przez nas pogłębione wywiady ankietowe z osobami, które podpisały umowy leasingowe jednoznacznie pokazują, że to warunki finansowe mają dla Klientów kluczowe znaczenie” – mówi Karol Grygiel, członek Zarządu Oferteo.pl. „W drugiej kolejności Klienci zwracają uwagę na jakość obsługi, a więc na szybkość kontaktu ze strony firmy po złożeniu zapytania ofertowego czy uważne wsłuchanie się w oczekiwania Klienta” – dodaje Grygiel.
Przedstawione dane pochodzą z analizy 847 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl przez osoby zamierzające nabyć samochód w leasingu.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.
O OFERTEO
Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.
Więcej na www.oferteo.pl