Data publikacji: 19.12.2017 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Sprawdź swoje opony zanim wyruszysz w drogę w te święta Kategoria: zainteresowania/hobby, transport
Dla wielu kierowców Święta Bożego Narodzenia to czas podróży.
Dla wielu kierowców Święta Bożego Narodzenia to czas podróży. Przed wyjazdem
w dłuższą trasę należy przede wszystkim sprawdzić stan opon. Z pomocą odpowiednio dobranego wyposażenia zapewnisz sobie bezpieczeństwo jazdy nawet po zmroku i na śliskiej nawierzchni. Kierowcy powinni dbać o to, by opony w ich autach były w dobrym stanie i zapewniały odpowiednią przyczepność.
Opony zimowe potrzebują więcej powietrza
Opony samochodowe tracą powietrze powoli, więc trzeba je regularnie pompować. Zimą należy zwrócić szczególną uwagę na ciśnienie w oponach. Choć dla poszczególnych modeli samochodów istnieją wytyczne dotyczące optymalnego ciśnienia, z reguły nie uwzględniają one wyższej wartości dla opon zimowych.
„Różnice temperatur wpływają na ciśnienie w oponach. Spadek temperatury o 10 stopni zmniejszy ciśnienie o ok. 0,1 bara. Z tego powodu zalecam napompowanie opon do wartości o 0,2 bara wyższej niż sugerowana wartość na zimę dla danego pojazdu” – mówi Matti Morri, Manager ds. technicznej obsługi klienta w Nokian Tyres.
Morri radzi również sprawdzać ciśnienie w zimnych oponach, gdyż ogumienie rozgrzane jazdą zawsze wskazywać będzie wartość wyższą. Prawidłowe ciśnienie ma znaczny wpływ na przyczepność i zużywanie się opon. Niedopompowane opony są dodatkowo także niebezpieczne. To dlatego, że ich droga hamowania jest dłuższa, zaś gorsze prowadzenie na ogół sprzyja powstawaniu uszkodzeń. Powinno się także sprawdzać ciśnienie w oponie koła zapasowego oraz dbać o to, by było ono wyższe niż ciśnienie w aktualnie używanych oponach, co również wynika z tego, że ciśnienie w oponie z czasem spada.
Stan opon poznasz po głębokości bieżnika
Opony gumowe zamontowane na różnych osiach będą zużywać się w innym tempie. Możesz jednak zrównoważyć stopień ich zużycia – po prostu zamień opony miejscami. Na ogół wystarczy, że raz w sezonie przeniesiesz opony z osi przedniej na oś tylną i odwrotnie. Niedokonanie takiej zamiany zwykle skutkuje nierównomiernym zużywaniem się opon wchodzących w skład zestawu. Jedne nadadzą się do użytku, a inne będą do wyrzucenia. Nigdy nie należy dopuścić do sytuacji, w której różnica głębokości bieżnika między osiami przekracza 2 mm.
„Taki zestaw opon, który jest w dobrym stanie i zużywa się równomiernie zapewni najlepsze prowadzenie. Jeśli jedna para opon jest zdecydowanie mocniej zużyta niż druga, dla bezpieczeństwa należy przełożyć lepsze opony na tył. W tym względzie dobrym wyznacznikiem będzie głębokość bieżnika i wypukłość kolców. Dobra przyczepność tylnych kół pozwoli zapobiec najniebezpieczniejszej sytuacji, w której samochód traci przyczepność i wpada w poślizg” – wyjaśnia Morri.
Możesz śledzić zużywanie się opon, mierząc głębokość bieżnika. Zgodnie z podstawowymi założeniami powinna wynosić cztery milimetry. Jeśli się spłyciła i wynosi mniej, a wzór bieżnika na pierwszy rzut oka wygląda na wytarty, opona straciła przyczepność. Łyse opony są śliskie. W sezonie zimowym, gdy drogi są pokryte błotem pośniegowym, takie opony mogą na przykład bardzo łatwo znieść samochód z mokrej nawierzchni. Dzieje się tak dlatego, że opona nie nadąża z wypychaniem błota z przestrzeni między nią a drogą. Taki sam schemat jest powtarzany w przypadku aquaplaningu. Nad samochodem trudno jest zapanować, a to zwiększa ryzyko wypadnięcia z trasy.
„Dobra opona z wystarczającą przyczepnością podda się woli kierowcy czy wręcz naprawi jego błędy związane ze sterowaniem. Prowadzenie jest łatwe, gdy opona reaguje logicznie, a kierowca może wyczuć, jakie są granice jej przyczepności” – dodaje Morri.
Głębokość bieżnika można w prosty sposób zmierzyć samodzielnie za pomocą monety lub zapałki. Krótki przewodnik znajdziesz tutaj. W nowoczesnych oponach nie musisz mierzyć głębokości bieżnika – wystarczy, że mu się przyjrzysz. Na przykład wskaźnik zużycia bieżnika DSI opatentowany przez Nokian Tyres pokazuje bieżącą głębokość mierzoną w milimetrach pośrodku bieżnika. Poza rzędem cyfr na oponie można także zauważyć symbol płatka śniegu. Gdy zetrze się całkowicie, należy wymienić opony.
O czym warto pamiętać, pakując prezenty do samochodu
Pakując prezenty do samochodu należy umieścić najcięższe paczki na dnie, a także przymocować lub w inny sposób podeprzeć rzeczy umieszczone luzem, aby zapobiec ich przemieszczaniu się podczas gwałtownego hamowania. Większa masa to większa siła. Z tego względu podczas jazdy w zakrętach lub po śliskiej nawierzchni trzeba brać pod uwagę to, że mocno obciążony pojazd potrzebuje więcej czasu na zatrzymanie się niż auto bez bagaży.
„Zadbaj, żeby płyn do spryskiwaczy miał właściwości mrozoodporne. Pamiętaj także o kamizelce odblaskowej, latarce i ciepłym ubraniu na wypadek jeśli zdarzy Ci się utknąć gdzieś na trasie. Zarezerwuj sobie odpowiednią ilość czasu, zaopatrz się w przekąski, a od czasu do czasu zrób przerwę i nie trać świątecznego nastroju. To najlepsze rady dotyczące jazdy w okresie świątecznym” – podsumowuje Morri.
Oto krótka lista, z pomocą której skontrolujesz swoje opony zimowe:
Sprawdzaj ciśnienie w oponach co kilka tygodni. Ciśnienie ma znaczny wpływ na komfort jazdy i zużywanie się opon. Zimą utrzymuj je na poziomie o 0,2 bara wyższym.
Mierz głębokość bieżnika kilka razy w sezonie. Jeśli spłyciła się poniżej 4 milimetrów, najwyższy czas wymienić opony.
Zamieniaj opony Jeśli różnica w głębokości bieżnika wynosi więcej niż 2 milimetry, należy przenieść opony z jednej osi na drugą.
Pamiętaj o wieku opony. Ogumienie wystarcza na mniej więcej 6 lat aktywnego użytkowania. Opony dziesięcioletnie nie powinny być już dłużej używane. Mieszanka gumowa z wiekiem twardnieje i tym samym przyczepność spada. źródło: Biuro Prasowe Nokian Tyres Załączniki: Hashtagi: #zainteresowania/hobby #transport