Data publikacji: 23.04.2018 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Wpływ pojazdów autonomicznych na sektor nieruchomości komercyjnych Kategoria: nowe produkty/usługi, budownictwo/nieruchomości
Pełne wdrożenie pojazdów autonomicznych bez kierowców nie nastąpi wcześniej niż w latach 2030-2040. Spowodowane jest to m.in. kosztami wycofania pojazdów nieautonomicznych.
Floty Connected Autonomous Vehicles (CAV) będą eksploatowane na obszarach geograficznych wyznaczonych w ciągu najbliższych 5-10 lat i pomogą wypełnić luki tranzytowe lub zapewnią dedykowane rozwiązania dla dużych zamkniętych obszarów, takich jak: lotniska, kampusy uniwersyteckie czy parki technologiczne.
Więcej miast zaadoptuje usługi „Mobility as a Service” (MaaS), które umożliwią mieszkańcom planowanie, rezerwowanie i opłacanie różnych form prywatnego i publicznego transportu za pomocą jednej platformy.
Technologia AV zostanie najwcześniej wdrożona w sektorze transportu towarów.
Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield zaprezentowała raport dotyczący wpływu pojazdów autonomicznych na sektor nieruchomości komercyjnych. Wynika z niego, że postępująca urbanizacja połączona ze wzmożonym popytem na towary oraz potrzebą masowego przemieszczania się ludzi, wiąże się z większym niż kiedykolwiek zapotrzebowaniem na szeroko rozumianą mobilność.
– Nowe technologie, w tym również pojazdy automatyczne, są przedmiotem zainteresowania najemców sektora przemysłowego. Rozwiązanie to może znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów dostaw, usprawnienie i poprawę ogólnej efektywności procesów – a tego oczekują nasi klienci, niezależnie od branży. Z kolei właściciele nieruchomości przemysłowych są przyzwyczajeni do konieczności dostosowywania swoich obiektów do zmieniających się potrzeb najemców, stąd rosnąca popularność obiektów BTS. Wprowadzenie pojazdów automatycznych wzmocni ten trend – komentuje Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Cushman & Wakefield.
Pojazdy autonomiczne a rynek nieruchomości komercyjnych
Z raportu wynika, że najemcy i inwestorzy są w stanie zapłacić więcej za nieruchomość, która spełnia określone oczekiwania lokalizacyjne oraz ma dostęp do dobrze rozwiniętej sieci komunikacyjnej. Transport CAV może sprawić, że przemieszczanie się będzie tańsze i bardziej efektywne. Zmieni się również znaczenie odległości, która nie będzie już jednym z głównych czynników określających lokalizację. Niektóre badania przewidują także zmniejszenie zatłoczenia i zwiększenie przepustowości dróg.
Dla miast i lokalizacji, które dobrze radzą sobie z pozyskiwaniem i utrzymywaniem wysoko wykwalifikowanych pracowników, kluczem do sukcesu będzie dobrze rozwinięta infrastruktura, dobra jakość powietrza oraz atrakcyjne otoczenie. Ludzie coraz większą wagę przywiązują do zanieczyszczenia powietrza, które ma wpływ na zdrowie fizyczne. Zwracają także uwagę na długie dojazdy w zatłoczonych środkach transportu, ponieważ ma to wpływ na ich kondycję psychiczną.
Zarządcy i właściciele będą korzystać z innowacyjnych metod wspierania zrównoważonego transportu. Na przykład, jeśli okaże się, że wielu pracowników lub gości korzysta z pojazdów na wynajem, właściciele będą organizować punkty odbioru takich aut.
Krótko- i długookresowe wyzwania
Ewolucja w stronę autonomizacji ruchu drogowego stawia przed właścicielami budynków istotne wyzwania. Z jednej strony już teraz należy bacznie obserwować innowacje, które mogą mieć wpływ na rynek nieruchomości komercyjnych, a z drugiej – zwracać uwagę na to, jak ustawodawca reaguje na nowe rozwiązania i trendy. Właściciele budynków powinni być przygotowani na wdrażanie rozwiązań dla modelu mieszanego, w którym po drogach poruszają się zarówno samochody autonomiczne, jak i te w pełni kierowane przez człowieka. Autonomizacja pojazdów to tylko jeden z elementów pokazujących jak zmieniają się styl życia i oczekiwania użytkownika końcowego w odniesieniu do mobilności czy ekologicznych rozwiązań.
W perspektywie długoterminowej na znaczeniu może stracić lokalizacja inwestycji – usprawnienie transportu spowoduje, że przy ocenie atrakcyjności danego budynku ważniejszą rolę zaczną odgrywać inne czynniki. Należy się też spodziewać, że w nadchodzącej przyszłości faworyzowane będą te inwestycje, które – zgodnie z trendami związanymi ze zrównoważonym rozwojem oraz kierunkami rozwoju polityki władz miast – będą stawiać na ograniczanie obecności pojazdów wewnątrz budynku lub przy nim. Wraz z postępującą autonomizacją samochodów maleć będzie również popyt na miejsca parkingowe.
Rynek handlowy, logistyczny i magazynowy
Wprowadzenie autonomicznych pojazdów może zwiększyć zasięg działania centrów handlowych – ze względu na szybszą i bardziej komfortową jazdę klienci chętniej będą pokonywać większe odległości. Takie rozwiązanie pomoże również poprawić mobilność osób niepełnosprawnych lub w podeszłym wieku. Zmniejszy się koszt przejazdu i parkowania, a zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w centrum miasta uwolni grunty, które będą mogły zostać zagospodarowane przez deweloperów. Sklepy internetowe, które skorzystają z technologii AV, poprawią efektywność dostaw, co wpłynie na wzrost popularności handlu internetowego.
Zastosowanie automatyzacji na rynku magazynowym nie jest zjawiskiem nowym – wiele firm korzysta ze specjalnego oprogramowania lub systemów do sortowania towarów. Nie są to jeszcze jednak maszyny autonomiczne.
Technologia AV w ciągu najbliższych 5-10 lat będzie odgrywać w logistyce istotną rolę. Producenci, sprzedawcy detaliczni i firmy logistyczne już teraz szukają rozwiązań, które poprawią efektywność i obniżą koszty dostawy. Floty CAV, oprócz zredukowania ograniczeń związanych z kosztami i czasem pracy, będą mogły funkcjonować jak jeżdżące paczkomaty.
Kolejnym zagadnieniem jest kwestia wykorzystania dronów, które unikają korków i utrudnień na drodze. Zastosowanie ich do obsługi przesyłek jest jednak mało prawdopodobne i może zostać ograniczone wyłącznie do obszarów miejskich.
Obecnie najszybszym i najbardziej ekonomicznym środkiem transportu dla kurierów jest rower – UPS opracowuje projekt elektrycznego roweru, który będzie mógł przewozić nawet do 200 kg przesyłek bez obciążania kuriera. źródło: Biuro Prasowe Cushman & Wakefield Załączniki: Hashtagi: #nowe produkty/usługi #budownictwo/nieruchomości