Data publikacji: 08.05.2018 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i spokój ducha – regularnie sprawdzaj stan opon, aby zapewnić ich maksymalną żywotność Kategoria: transport, transport
Zgodnie z badaniami ryzyko akwaplanacji znacznie wzrasta, nawet przy niewielkich prędkościach gdy pojazd wyposażony jest w zużyte opony. W związku z tym, szczególnie istotne jest, aby
Zgodnie z badaniami ryzyko akwaplanacji znacznie wzrasta, nawet przy niewielkich prędkościach gdy pojazd wyposażony jest w zużyte opony. W związku z tym, szczególnie istotne jest, aby regularnie sprawdzać zarówno stan ogumienia jak i ciśnienie w oponach. Bezpieczne opony letnie powinny mieć głębokość bieżnika powyżej 4mm, a okres użytkowania nie powinien przekraczać 6 lat.
„Zły stan ogumienia stanowi jedno z głównych zagrożeń drogowych w okresie letnim. Bardzo słaba przyczepność zużytych opon, szczególnie na mokrej nawierzchni i w ekstremalnych warunkach, może z łatwością doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze” – mówi Matti Morri, Kierownik ds. Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres.
Co więcej zaobserwowano znaczną różnicę, jeśli chodzi o drogę hamowania. W przypadku poddawanych testom, zużytych opon o głębokości bieżnika 2,5mm była ona nawet a sześć metrów dłuższa niż przy zupełnie nowych oponach. Zgodnie z wcześniejszymi testami TM, opona o głębokości bieżnika 2mm zatrzymywała się 12m lub 3 długości samochodu dalej niż nowa.
„Opony poddawane testom miały głębokość bieżnika powyżej 1,6mm, co leży w dozwolonych prawem granicach. Kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za monitorowanie stanu ogumienia. Oprócz głębokości bieżnika uwagę należy zwracać na ewentualne pęknięcia na powierzchni opony oraz na utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Wraz z eksploatacją trwałość opony będzie spadać dlatego też należy pamiętać, że maksymalny czas użytkowania to 6 lat. W przypadku drugiego, rzadziej użytkowanego auta okres ten nie powinien przekraczać 10 lat. Łatwo można to sprawdzić na ścianie bocznej opony, gdzie podany jest jej rok produkcji” – dodaje Morri.
Pamiętaj o rotacji opon, aby wydłużyć okres eksploatacji ogumienia
Chcąc zapewnić bezpieczna jazdę, a jednocześnie uniknąć niepotrzebnych wydatków zadbaj, aby nie doszło do nierównego zużycia bieżnika. Większe wytarcie opony w jej środkowej części lub na brzegach jest najczęściej spowodowane jazdą z zbyt niskim ciśnieniem, wadliwą geometrią zawieszenia lub zużyciem amortyzatorów.
„Nietypowe zużycie opony przekłada się bezpośrednio na prowadzenie. Jeśli nie zareagujesz odpowiednio wcześnie może dojść nawet do jej zupełnego zniszczenia. Aby tego uniknąć sprawdzaj ciśnienie w oponach najlepiej raz na trzy tygodnie. Zanim wybierzesz się w dłuższą podróż pamiętaj o zwiększeniu ciśnienia odpowiednio do obciążenia pojazdu” – mówi Morri.
Wielu kierowców zastanawia fakt, że dwie opony wykazują z reguły większe zużycie niż pozostałe. Według Morri'ego opony na osi napędowej zawsze będą zużywać się dwa razy szybciej niż te na osi swobodnej. Dlatego też tak ważne jest, aby pamiętać o rotacji opon co 8,000km lub gdy różnica w głębokości bieżnika pomiędzy przodem, a tyłem przekroczy 2mm.
„Rotacja opon pozwala wydłużyć czas życia opony, uniknąć zbędnych wydatków, a także zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Pamiętając o rotacji opon możesz znacznie wydłużyć ich okres eksploatacji. Na zużycie opony wpływają także rodzaj pojazdu oraz styl jazdy. Aby nie narażać się na niepotrzebne koszty wybierz opony wysokiej jakości odpowiednie dla Twojego auta i stylu prowadzenia” – podsumowuje Morri.
A czy Twoje opony są gotowe na sezon letni? Poniższe lista powie ci na co zwrócić szczególną uwagę:
Sprawdź głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika zapewniająca bezpieczną jazdę to 4mm; poniżej tej wartości ryzyko akwaplanacji znacznie wzrasta. W letnich oponach marki Nokian Tyres łatwo sprawdzisz głębokość bieżnika dzięki opatentowanemu Wskaźnikowi Zużycia Bieżnika (DSI) pokazującemu pozostałą głębokość bieżnika na danej oponie.
Sprawdź ściany boczne opon i stan bieżnika. Zwróć szczególną uwagę na ewentualne pęknięcia, nacięcia i nierówności pojawiające się na powierzchni opony. Mogą one wpłynąć na jej wytrzymałość.
Sprawdź główne rowki opony. Kamienie, które dostaną się pomiędzy główne rowki opony mogą w czasie dłuższej jazdy doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia. Do ich usunięcia możesz użyć np. śrubokręta.
Sprawdź zużycie bieżnika. Nietypowe lub nierówne zużycie bieżnika może być związane z nieprawidłową geometrią zawieszenia, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Sprawdź czy wszystkie opony są zużyte równomiernie. Pamiętaj o rotacji opon, aby uniknąć ich nierównomiernego zużycia, co poprawi prowadzenie pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc opony na osi napędowej zużywają się szybciej niż te na osi swobodnej. W przypadku równomiernego zużycia bieżnika opony pomiędzy przednia, a tylną osią należy rotować co 8000km. Jeśli dwie z opon są w znacznie lepszym stanie niż pozostałe ze względów bezpieczeństwa należy zamontować je na tylnej osi pojazdu.
Sprawdź wiek swoich opon. Zalecany okres eksploatacji opon to 6-10 lat w zależności od intensywności użytkowania. Ściana boczna opony posiada czterocyfrowy kod czasowy, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Na przykład, jeśli ściana boczna ma oznaczenie 1717 oznacza to, że opona została wyprodukowana w 17 tygodniu 2017 r.
Sprawdź ciśnienie w oponach. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co trzy tygodnie, aby zapewnić dobre prowadzenie pojazdu i ograniczyć drogę hamowania. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje, że są one bardziej obciążone skutkując zwiększeniem zużycia paliwa, a to z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami. Obejrzyj przygotowany przez nas filmik, który pokazuję krok po korku jak poprawnie sprawdzić ciśnienie w oponach. źródło: Biuro Prasowe Nokian Tyres Załączniki: Hashtagi: #transport #transport