Data publikacji: 12.03.2015 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Zbieżność kół – czym jest i jaki ma wpływ na prowadzenie auta? Kategoria: transport, transport
Brak zbieżności kół to niestety częsty problem. Niejednokrotnie zdarza się, że kierowca nieświadomie użytkuje auto z taką usterką. Najczęściej spowodowane jest to nie tyle zaniedbaniem, co po prostu nieświadomością. Czym jest zbieżność kół i jaki ma wpływ na nasze auto?
Brak zbieżności kół to niestety częsty problem. Niejednokrotnie zdarza się, że kierowca nieświadomie użytkuje auto z taką usterką. Najczęściej spowodowane jest to nie tyle zaniedbaniem, co po prostu nieświadomością. Czym jest zbieżność kół i jaki ma wpływ na nasze auto?
Co to jest zbieżność kół?
Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jest ona określana jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do –3 stopni. W przypadku dodatniego mówimy, że koła są zbieżne, przy ujemnym, że rozbieżne – to takie ustawienie kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest większa niż z tyłu. O jej braku mówimy, gdy punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu.
Negatywny wpływ na nasz samochód
Podstawowym kłopotem jest problem z utrzymaniem linii podczas jazdy na wprost. Czasami, zwłaszcza w nowszych autach, jest to spowodowane nawet niewielką różnicą w ciśnieniu w oponach. Nie mniej jednak częstszą przyczyną jest brak zbieżności. Zatem jeśli czujemy, że musimy kręcić kierownicą, aby utrzymać kierunek jazdy powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Kolejnym niepożądanym efektem jest nierównomierne zużywanie się ogumienia. Tracimy w ten sposób możliwość wykorzystania pełnych możliwości danego modelu opon. Wymusza to także na nas częstszą wymianę opon, ponieważ jedna ze stron ściera się znacznie szybciej. Następnym zauważalnym minusem jest zwiększony opór toczenia, który rzecz jasna przekłada się na większe spalanie, a co za tym idzie, na naszą kieszeń. To kolejny argument mówiący o zwiększonych wydatkach. Ostatnią wadą jest opóźnienie reakcji podczas wchodzenia w zakręty. – Jako że nie mamy zagwarantowanej pełnej powierzchni styku opony z nawierzchnią, nasze auto nie zachowuje się tak, jak powinno. Odczuwalny jest bezwład pojazdu na ostrych zakrętach.– wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Jak sobie z tym radzić?
Absolutną podstawą jest regularne sprawdzanie całej geometrii kół. Zaleca się, aby dokonywać tego przynajmniej raz w roku, najlepiej podczas wymiany opon np. z zimowych na letnie. Taka weryfikacja jest szczególnie ważna, gdy kupujemy nowe opony po to by od samego początku nie użytkować ich w niewłaściwy sposób. Faktem jest, iż taka usługa w większości serwisów jest stosunkowo droga, jednak w tym przypadku lepiej zaufać specjalistom, którzy posiadają specjalistyczne urządzenia do sprawdzania zbieżności kół. Niestety wszystkie domowe metody określenia dokładnych kątów zbieżności są obarczone ryzykiem błędu, a już różnica rzędu 0,5 stopnia jest na tyle poważna, by wpłynąć na jazdę. Nawet z wykorzystaniem wskaźników laserowych trudno mieć pewność co do dokładności pomiaru. No i najważniejsze na koniec – pamiętajmy o tym, że sprawność techniczna naszego auta przyczyni się nie tylko do uniknięcia niespodziewanych awarii i zredukuje koszty jego użytkowania, ale przede wszystkim zapewni nam bezpieczeństwo na drodze. źródło: Biuro Prasowe Oponeo Załączniki: Hashtagi: #transport #transport